Hej!
Jag behöver laska två stycken bjälkar i mellanbjälklaget som har ruttnat upp mot ytterväggen.
Nu funderar jag på vilken variant av laskning jag skall använda, den spikade enligt Träguiden (http://www.traguiden.se/TGtemplates/...lt.aspx?id=822) eller med vagnsbultar? Vad är vanligast och bäst?
Vilken dimension på bulten alt gängstaven bör man ha? Hittar ingen info om detta på nätet.
Bjälkarna är i dimensionen 4x9". Det är bara ca 50 cm som måste bytas.
Mellan dessa två tänker jag lägga en helt ny bjälke som extra stöd.

På bilderna jag bifogar ser man dels den tillfälliga bärande innerväggen samt själva skadan. Den kortare regeln som syns på bild 2 har ingen funktion alls, den har troligen lagts där när tidigare ägare lade nytt golv på övervåningen.

Tack på förhand för tips, trix och goda råd.

• Foto0047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto0045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går utmärkt med spikning.
Sätt 2"x9" på var sida om den skadade delen.
De bör gå minst en meter förbi skadorna.
Sen spikar du med 5" eller 6" spik.

Tror fö inte att det finns tillräckligt lång vagnsbult??
Gängstav går, men både med gängstav och vagnsbult måste du borra.

Jag skulle spikat!

Tack för respons!
Jag skrev fel mått på bjälken såg jag, rätt är 3"x9" (ca 76*228)
Med 3"x9" blir tjockleken 7" eller nästan 178 cm.
6 tums spik får det bli så skär spiken bra in på andra sidan.

Ska jag spika med mönstret som träguiden anser med 3+1+3 ( 1 i mitten och tre på varje kant med avstånden 40-70-40. Detta är ju beräknat på en vilande skarv med 50 cm lask. Med 1 meter funderar jag på ett tätare kryssmönster?

Du ska spika dels i början av lasken och dels i slutet. I längdriktningen alltså.
Spikar du sätter mitt i tar nästan ingen last.

Vagnsbult m12x200mm, finns på tex biltema
eller träskruv 6x180mm, bägge e bättre än spik!

Ja träskruv i all ära men de gamla bjälkarna är av kärnvirke och vägrar i princip ta emot skruv. både torx och stjärnskruv pajar,,,,
Ska vara fransk skruv då med ringnyckel men jag tror såna skapar för mycket deformationszoner i virket.

Vad sägs om hängsle och livrem?
6" spik 3+3 vardera sida OCH 2 st vagnsbult på bägge sidor om lasken?

Det håller nog fint, men om du skulle ha så hårt virke så du inte kan dra i skruv så får du nog inte i en enda spik rak...
Jag skulle tro att dina skruvproblem snarare beror på klen skruvdragare dålig/fel skruv eller dåliga bits!
Jag har själv kört med biltemas långa skruv i mina stenhårda 3"väggar från 1936 rakt i kvistar, och med en skruvdragare som drar 52nm så e de som å köra i smörd^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.