Hej !

Har en nybyggd ( har stått 1 år) timmerstomme i 2 plan som jag på övervåningen tänker sätta innervägg i. Min tanke är att använda reglar 45x45, isolering samt träpanel. Frågan är: Måste jag då jag sätter reglarna ta hänsyn till ev rörlighet i timmret ? Dvs inte sätta reglar dikt an mot vägg och tak. Måste jag alltså se till att timmervägg kan röra sig utan att väggen gör det ? (lite luddigt kanske):S

Hej Puskas!

Ja, det bör du göra.

Timmerväggen kommer som du säger röra på sig över året, mest nedåt i form av långsam sättning som avtar med tiden, men även uppåt vid fuktigare väderlek.

När man introducerar en vertikal låsning i form av stående reglar så kommer en av två saker att hända när stommen rör sig:
1. regelstommen ger med sig, ytskikten spricker, etc
2. timmerstommen "hänger upp sig" på dom vertikala reglarna, vilket ger springor mellan stockarna

Inget av dessa scenarior är särskilt önskvärda.

Å andra sidan är det inte så himla märkvärdigt att ta hand om detta, dels finns det färdiga glidbeslag som man använder för att fästa den övre änden av regeln i väggen med, eller så kan man göra egna lösningar av olika slag som tillåter 1-2cm rörelse mellan regel och vägg.

Jag har själv byggt ett hus av limträbalkar, som rör sig väsentligt mycket mindre än färskt timmer, men jag är mycket glad att jag gjorde (nästan) alla vertikala element rörliga mot stommen. På ett ställe hade jag missat lite i mätningen så att stommen har hängt upp sig på en dörrkarm. Där har jag nu 5-10mm springa mellan två balkar, vilket innebär att jag kommer att behöva montera om den dörren...:@

Det är lite som med det mesta: gör rätt direkt så slipper du göra om, för det är inget kul alls! :)

MVH
/fth

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.