D
Dagwood: Hej och tack för alla svar. ledsen om jag missat att posta ett tack. Arbetet har fortskridit med jämna mellanrum och nu är det dags att fixa med golvet. en uppdatering finns i följande länk http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/136684-renovera-hall.html#post1076022
4 svar · 2,0k läst
D
Dagwood: Ok...så läge för en uppdatering. Har jobbat när jag haft tid och kunnat. Vi har sjuka tider när man får arbeta här. Anyway. all skit är så gott som borta. det är spacklat och målat. i stort sett klart så nu fattas bara golvet i princip och där vet jag inte exakt hur jag ska göra. Problem nr.1 Som framkommer av första bilden så är de gamla linoleumplattorna fastkilade under
1 svar · 2,1k läst
A
Annelunn: Jag körde med cirkelsåg parallellt med reglarna någon cm ifrån och bröt bort efter hand. Tog sedan och snyggade till reglarna med kniv och elhyvel. Alla reglar klarade sig men telefonkabeln fick sig en närkontakt då djupjusteringen på cirkelsågen hade gett med sig. Kofot och cirkelsåg, hammare och stämjärn. Kniv . Fungerade för mig.
3 svar · 1,0k läst
H
hakaner: Kika på Vit betong, finns att köpa i säck färdigt med ballast. "bara tillsätt vatten" Det skall tydligen bli mycket skarpare /finare färger om du utgår ifrån denna cement när du gjuter färgad betong... (Vit cement + vit ballast = vit betong) + Färgpigment Kika på denna broschyr: http://www.heidelbergcement.com/NR/rdonlyres/7E28C295-5422-48C7-A753-3D7F88909A69/0/individualD4_ny.pdf
8 svar · 12,6k läst
M
Mats: Kan bara instämma. Det där kräver en konstruktör som tittar på det hela på plats. Och nej 3 2X9" kommer inte att räcka. Jag behövde betydligt mer för ett fyra meters spann i carporten
2 svar · 1,7k läst
GzO
GzO: Och inte för långa skruvar, till TVn då förstås
2 svar · 1,0k läst
A
anaitis: [citat] Du sätter dem i sicksack - vänster/höger- och spikar rakt igenom balkarna.
6 svar · 3,8k läst
G
Gurravasa: Jag skulle inte lägga för mycket tid på att hitta samma golv. Om det ska bli snyggt så måste ni ändå byta golvet fram till naturliga avslutningar. Ett 7år gammalt trägolv ser inte likadant ut som ett nytt även som det är samma fabrikat. Färgen ändras och ytan slits.
2 svar · 1,1k läst
K
kuse: Hej, Jag håller på med att byta fasaden på mitt hus och har nu kommit till framsidan där min ytterdörr sitter. Problemet är att ytterdörren inte livar med fasaden utan det är som en liten utbyggnad från fasaden på ca 30 cm, där ytterdörren sitter (se bifogad bild). Det första som slår mig är att spika på papp och sedan sätta dit ett överbleck som täcker hela utbyggnaden, är
0 svar · 1,7k läst
·
MaZtoR
MaZtoR: Är det en oisolerad källare så behöver du inget tätskikt. http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf (sida 7 bilderna längst ner)
1 svar · 1,5k läst
T
TurboDykarn: Handskurad är det som görs mest idag, det ger ett genuinare utseende och vad det gäller arbete på en villa så är det i stort sett ingen större tidsskillnad!
6 svar · 3,7k läst
J
JeRo: Hej alla! Har ett altandäck som skulle behöva få väggar och tak för bästa funktion. Till min fråga; de stolpar jag behöver sätta upp som själva hjärtat i konstruktionen, måste jag öppna upp golvet för att sätta fast dem i reglarna eller håller det med någon form av vinkeljärn och som fästs genom trallen och in i reglarna? Tacksam för svar. //JeRo
0 svar · 1,7k läst
MaZtoR
MaZtoR: Du kan ju snickra ihop formar och gjuta plattor i precis den storleken du vill ha dem i.
1 svar · 8,3k läst
P
John J: mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf
1 svar · 7,6k läst
FredrikR
FredrikR: Hojs! Kan det vara denna du tänker på: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=35024 ?
1 svar · 3,9k läst
M
mullemeck2: bump
2 svar · 2,0k läst
B
Brandspec: Hej! På Tibnor´s hemsida finns balktabeller att ladda hem. I den går det att hitta alla tvärsnittskonstanter du kan tänka dig för följande balkttyper: UPE-balk IPE-balk HEA-balk HEB-balk HEM-balk VKR-rör KKR-rör Konstruktionsrör Vinkelstång T-stång Platt-, universal-, fyrkants- och rundstång
4 svar · 15,3k läst
D
defrost: ingen ?
1 svar · 2,0k läst
E
Eljohan: Glöm inte luftspalt mot taket bara
2 svar · 1,9k läst
E
Eljohan: Har gjort så hundratals gånger och det har aldrig blivit märken efteråt
10 svar · 5,1k läst
Fredrik1976
Fredrik1976: Hej jag håller på att bygga en veranda i sekelskiftes stil som passar huset, om jag ser på bilder på verandor från början av 1900 så har dom som oftast Typ 4skärningar till takbjälkar, jag fick som förslag att ta 45X 150 av en snickare, men då har jag en känsla att det kommer kännas "tunt" vid takfoten. min undran är: går det att köra med typ Sparr 100x100? spännvidden är
0 svar · 1,5k läst
S
swessman: ser ut som att det blir helt annan lösning ändå. kommer regla upp med läkt till samma nivå som putsen - där det saknas - och sedan skruva dit gipsskivor ovanpå allt
1 svar · 6,5k läst
·
T
Tokv41: Beslagen ser alltså ut som ett "Z" fast med räta vinklar där ena sidan fästs i stolpen och resterande bildar en klyka där man tex kan hänga en regel.. Någon som hat något tips? Har letat på ett flertal bygghandlar men ingen har haft dessa beslag..
1 svar · 1,5k läst
N
nikke: hur skulle en IPE200 fungera? hur stor skillnad skulle det hela vara med denna balk?
1 svar · 1,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Inte för att vi byggt något hönshus, men sedan dottern började tjata om detta när hon gick på lantbruksgymnasium (10 år sedan) så har vi ändå haft tanken att skaffa höns. Utifrån det jag läst om hönshus så vore den oljehärdade masoniten absolut att föredra. Vanlig masonit drar åt sig fukten, som stannar där, och blir porös och bucklig.
1 svar · 2,9k läst
N
Nelianalle: Vi ska till att bygga veranda med balkong. Helst skulle jag vilja slippa att ha stolpar in mot fasaden då jag har två fönster som hamnar precis intill, men frågan är om man kan få det hållbart med enbart bärlina i gesimsen och 2 alt 4 stolpar i framkant. Balkongen blir ca 4 m bred och 2 m djup. Tackar ödmjukast för lite förslag....
0 svar · 4,2k läst
D
Danjell: Tack för infon! Kul med folk som kan sina saker.
2 svar · 1,5k läst
A
anaitis: Ytong är ett lättbetongmärke.
1 svar · 2,0k läst
Saxpy
Saxpy: Behöver ett gäng vagnsbult M5x120 men lyckas inte hitta det nånstans. Nån som vet var man kan få tag på det i mindre kvantiteter?
0 svar · 1,1k läst
H
hakaner: Takstolar kan dimensioneras korrekt oavsett om du anväder C24- eller C14-klassat virke, skillnaden är att du behöver gå upp på grövre dimensioner om du använder C14 virke än C24... -Finns det inga konstruktionsritningar på huset? -Vill du vara riktigt säker, så mät upp takstolarnas geometri, dimensioner, spännvidd och ev. bärande hjärtväggar eller dyl. Gå sedan till en
5 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.