1 754 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Måste bygga inneväggar
Hej!
Vi tänkte lite fel på våran övervåning, först var tanken vi skulle ha ett allrum på ena kortsidan, men nu har vi bestämt oss för att ha vårat sovrum där istället. Våret "master bathroom" finns på övervåningen så det känns mera vettigt.
Golvet är spånskiva + klickparkett och väggarna är gips + måleriväv.
Jag tänker bygga inneväggen själv och isolera gipsa. Elektriker ska koppla elen (ska flytta några vägguttag)
MÅSTE jag ta bort parketten innan jag skruvar dit reglar? Ett proffs har säkert specialverktyg för detta men jag som glad amatör har inget sådant.
/Henrik
Vi tänkte lite fel på våran övervåning, först var tanken vi skulle ha ett allrum på ena kortsidan, men nu har vi bestämt oss för att ha vårat sovrum där istället. Våret "master bathroom" finns på övervåningen så det känns mera vettigt.
Golvet är spånskiva + klickparkett och väggarna är gips + måleriväv.
Jag tänker bygga inneväggen själv och isolera gipsa. Elektriker ska koppla elen (ska flytta några vägguttag)
MÅSTE jag ta bort parketten innan jag skruvar dit reglar? Ett proffs har säkert specialverktyg för detta men jag som glad amatör har inget sådant.
/Henrik
Personligen skulle jag inte bygga en innervägg på ett flytande klickgolv som rör sig.
En tanke är att med en cirkelsåg inställd på 14mm (om parketten nu är 14mm) sågar upp en ränna på t.ex 90mm (70mm regel + 10mm för parketten att röra sig på vardera sida) där du skruvar fast syllen i spångolvet och bygger väggen utefter den.
Nån annan kanske har en bättre idé.
En tanke är att med en cirkelsåg inställd på 14mm (om parketten nu är 14mm) sågar upp en ränna på t.ex 90mm (70mm regel + 10mm för parketten att röra sig på vardera sida) där du skruvar fast syllen i spångolvet och bygger väggen utefter den.
Nån annan kanske har en bättre idé.
Ett utmärkt tillfälle att köpa sig en dyr och gedigen cirkelsåg d^_^b som husägare kan man aldrig ha för många verktyg :wow:hen_rik79 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Om du gör enl. förslaget så har du ganska stor marginal. För sedan kommer det ju skivor utanpå, om du bygger med 1 lager OSB och ett lager gips på varje sida så blir väggen ca 120mm, sedan en golvsockel på 12mm på varje sida också.
Klicka här för att svara