hej!

jag har (tyvärr) köpt ett hus som går mig på nerverna... det jag nu undrar är hur stor inverkan det troligast kommer ha om jag råkat fräsa sönder ångspärren i väggarna när jag gjorde spår för att dra slang till ny el, nu har slangarna satts dit, men väggarna är som följande, gips-spån-dålig plast-isolering-timmer(där denna ej tagits bort)-vindpapp-ytterpanel. det var i spånet som spåren frästes, kommer detta med stor sannolikhet innebära bekymmer med fuktvandring?? kan tillägga att det garanterat är en icke tät plast perforerad som en schweizerost då förra renoveringen utförts minst sagt slarvigt.

Jag har också ett gammalt hus med mycket trä i väggarna...i mitt fall flera lager av stående och liggande plank...som har tilläggsisolerats invändigt tidigare. Och jag har sett att ångspärren är mycket klantigt gjord och borde läcka som ett såll men överallt ser det helt friskt ut trots att det har varit så i nästan trettio år. Jag tror, som en del andra, att de här gamla väggarna med mycket virke i (i ditt fall timmer) ofta har rätt god förmåga att ta upp och avge fukt i lagom takt så att det inte blir så farligt. Så jag skulle inte vara så orolig i ditt ställe men det är bara min högst amatörmässiga gissning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.