Jag ska ta bort det gamla räcket till källartrappan.
Ska göra nytt räcke och grind i trä.
Mitt problem är hur jag ska få det starkt och stabilt.
Jag måste ha en stående stolpe/regel för uppregling av stommen som jag ska ha panel på.
Stolpen måste jag fästa ovanpå "källartrappsväggen", skulle tippa på att materialet är ngn form av lättbetong/lecablock & puts. Man kan utskilja mönster av ngt som är murat i alla fall.
Att bara skruva fast två vinklar och fästa stolpen i dem tror jag inte blir stabilt.
Ska försöka ta ett foto så jag kan visa er, tänkte påbörja arbetet till helgen så jag behöver snabb hjälp
Ska göra nytt räcke och grind i trä.
Mitt problem är hur jag ska få det starkt och stabilt.
Jag måste ha en stående stolpe/regel för uppregling av stommen som jag ska ha panel på.
Stolpen måste jag fästa ovanpå "källartrappsväggen", skulle tippa på att materialet är ngn form av lättbetong/lecablock & puts. Man kan utskilja mönster av ngt som är murat i alla fall.
Att bara skruva fast två vinklar och fästa stolpen i dem tror jag inte blir stabilt.
Ska försöka ta ett foto så jag kan visa er, tänkte påbörja arbetet till helgen så jag behöver snabb hjälp
Stolpskor är riktigt fula i mitt tycke. Dra i en expanderbult (eller limma i galvad stång) istället och borra ett passande centrumhål i stolpen. Papp eller någon distansbit i plast under för att förhindra att stolpen står och suger vatten.
Tack för snabba svar 
Har tagit ett foto som jag bifogar.
Stolpen och infästning kommer inte att synas då det blir panel på bägge sidor.
Har funderat på stolpsko, men hur fäster jag den? Att göra större hål och mosa ner setlim funkar inte väl?
Att "muren" är välvd gör ju inte saken lättare.
Funderar också på att fästa en regel längs hela muren, och sen gå upp med stolpe från den, men det är kanske bättre att fästa stolpen direkt i muren?
Stommen kommer att likna det befintliga räcket, men jag sk ha panel på bägge sidor, och ska göra en grind vid själva trappan.
Det gamla kommer att kapas med vinkelslip precis vid "roten".
Jag behöver få det stabilt i sidled, längsgående kommer inte att bli problem då jag fäster det i fasaden (syns inte på bilden) då vi har en utbyggnad där.
Och en fråga till.
Panelerna kommer att målas, men vad ska jag ha för virke till stommen?
Är det lämpligast ha ha tryckt eftersom jag inte tänkt måla stommen då den inte kommer att synas alls?
Har tagit ett foto som jag bifogar.
Stolpen och infästning kommer inte att synas då det blir panel på bägge sidor.
Har funderat på stolpsko, men hur fäster jag den? Att göra större hål och mosa ner setlim funkar inte väl?
Att "muren" är välvd gör ju inte saken lättare.
Funderar också på att fästa en regel längs hela muren, och sen gå upp med stolpe från den, men det är kanske bättre att fästa stolpen direkt i muren?
Stommen kommer att likna det befintliga räcket, men jag sk ha panel på bägge sidor, och ska göra en grind vid själva trappan.
Det gamla kommer att kapas med vinkelslip precis vid "roten".
Jag behöver få det stabilt i sidled, längsgående kommer inte att bli problem då jag fäster det i fasaden (syns inte på bilden) då vi har en utbyggnad där.
Och en fråga till.
Panelerna kommer att målas, men vad ska jag ha för virke till stommen?
Är det lämpligast ha ha tryckt eftersom jag inte tänkt måla stommen då den inte kommer att synas alls?
Det ser ut som du har börjat få rost som växer ner i betongen längs stolparna. Rosten expanderar och kommer med åren att spränga betongen. Jag har själv en yttertrappa, en källartrappa precis som din och en altan med grova rostsprängningar (60 år gammalt hus). Att bara kapa jäms med är inte bra. Bäst är väl att bila ner lite runt järnet och kapa 3-4 cm ner och sedan gjuta igen så att syret inte kommer åt. Sedan borra nya hål och gjuta fast nya ordentligt galvade eller rostfria fästen.
Klicka här för att svara