14 342 läst ·
11 svar
14k läst
11 svar
Hjälp, hantverkarna har brutit upp och borrat i eternitplattorna i källaren
Hej vi har renoverat huset, och vvskillarna skulle byta ut en del rör och stammar. Nu är detta gjort men de var inte särskilt försiktiga och har brutit flera ev de eternitplattor som vi har i taket i källaren. På ett par ställen har de tagit tagit upp nya hål. De har också rivit i isoleringen (säkerligen asbets i de också) på flera gamla rör.
Tyvärr har jag inte tänkt på detta förren långt senare, och har haft både tvätt och andra saker där nere.
Är jag rökt nu? Måste alla kläder brännas?
Vad gör jag med ev. kvarvarande damm från byggjobbarna?
Bör jag ta ner alla plattor som är spräckta eller påverkade på något sätt?
Vart vänder man sig för att få proffesionell hjälp?
Kan man mäta asbetshalten i huset på något sätt?
Tyvärr har jag inte tänkt på detta förren långt senare, och har haft både tvätt och andra saker där nere.
Är jag rökt nu? Måste alla kläder brännas?
Vad gör jag med ev. kvarvarande damm från byggjobbarna?
Bör jag ta ner alla plattor som är spräckta eller påverkade på något sätt?
Vart vänder man sig för att få proffesionell hjälp?
Kan man mäta asbetshalten i huset på något sätt?
Eternitplattor i källartak? Tror jag iofs inte, men om så är, så är det ingen risk att ha spräckta skivor sittande, det är dammet som frigörs i ögonblicket man bryter dem som är skadligt..
Är det inte så att du har "cementbehandlade" träfiberskivor ? Någon annan vet säkert bättre vad de heter..
Är det inte så att du har "cementbehandlade" träfiberskivor ? Någon annan vet säkert bättre vad de heter..
Tack för svar! Det är eternit, enligt besiktningsman och flera andra...
Ska jag bara låta det vara då? bör man inte åtminstone försegla de brytna ändarna på något sätt? Måla dem?
Ska jag bara låta det vara då? bör man inte åtminstone försegla de brytna ändarna på något sätt? Måla dem?
Det är inget konstigt med eternit i källartaket. Det sitter där om man använt rummet som pannrum. Har själv haft det så här i huset, nu är allt borta.
Vad gäller riskerna med asbest så har det diskuterats hundranittioelva gånger tidigare så det kanske inte är så mycket att repetera.
Vad gäller riskerna med asbest så har det diskuterats hundranittioelva gånger tidigare så det kanske inte är så mycket att repetera.
ok, men hur vet jag att fibrerna som lossnade när de utförde arbetet inte finns kvar i huset? Räcker det att bara städa och vädra ordentligt?
Och hur gör jag med den tvätt som låg och blev dammig? Räcker det att tvätta det igen för att på bort ev mikroskopiska fiber?
Och hur gör jag med den tvätt som låg och blev dammig? Räcker det att tvätta det igen för att på bort ev mikroskopiska fiber?
Vi har plattorna i nästan hela källaren... Så det är inte bara i pannrummet utan även i garage, förråd, gångar, tvättstuga, toalett, mm. Ställen där man vistas dagligen.
Det vore skönt att sanera hela källaren, som du gjort. Men jag får nog kolla upp några firmor p g a omfattningen.
Det vore skönt att sanera hela källaren, som du gjort. Men jag får nog kolla upp några firmor p g a omfattningen.
Jag trr inte det är jättefarligt med lite asbest. Farligt blir det för den som får i sig mycket: alltså den som under en längre period jobbar med att bryta loss asbestskivor, eller byta bromsar som innehåller (innehöll) asbest.
Fibrerna som lossnade är säkert kvar i huset. Sannolikheten att du får besvär av denna mikroskopiska mängd asbestfiber är väldigt låg.
Vill du städa lite själv kan det ju vara en ide att hyra en dammsugare med lämpliga filter (din egen dammsugare sprider bara asbesten ytterligare)
Tvätten skulle jag hänga ut på vädring, kanske tvätta och sedan är det bra med det.
Ska du ta in hjälp med sanering bli det sannolikt rätt dyrt. Det beror på att den som yrkesmässigt arbetar med asbest har många regler att hålla sig till, regler som inte riktigt är relevanta för den som gör det själv en gång i livet.
Det är inte speciellt besvärligt att ta ner plattorna själv. Man tar spik för spik och ser till att skivorna förblir så hela som möjligt. Se till att plattorna är blöta så dammar det mindre om dom ändå går sönder. Använd engångskläder och ansiktsmask. Skärma av utrymmen du inte ska sanera. Vädra.
Vill du städa lite själv kan det ju vara en ide att hyra en dammsugare med lämpliga filter (din egen dammsugare sprider bara asbesten ytterligare)
Tvätten skulle jag hänga ut på vädring, kanske tvätta och sedan är det bra med det.
Ska du ta in hjälp med sanering bli det sannolikt rätt dyrt. Det beror på att den som yrkesmässigt arbetar med asbest har många regler att hålla sig till, regler som inte riktigt är relevanta för den som gör det själv en gång i livet.
Det är inte speciellt besvärligt att ta ner plattorna själv. Man tar spik för spik och ser till att skivorna förblir så hela som möjligt. Se till att plattorna är blöta så dammar det mindre om dom ändå går sönder. Använd engångskläder och ansiktsmask. Skärma av utrymmen du inte ska sanera. Vädra.
Kolla med kommunen var du kan göra dej av med plattorna, det räknas säkerligen som miljöfarligt avfall. I övrigt håller jag med MathiasS, gör jobbet själv så underviker du det dyra regelverket.
MathiasS, jag såg ditt inlägg om panik i den andra asbest-tråden... (http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/146793-asbest-i-ventilationen.html) och visst stämmer den analysen på mig.
Anledningen till min panik är dock mest att min sambo, mina barn och jag har sprungit omkring i röran där nere i ett par månader. Så antagligen har vi redan fått i oss en hel del... jag känner mig jävligt usel som inte har hållit koll på detta.
Anledningen till min panik är dock mest att min sambo, mina barn och jag har sprungit omkring i röran där nere i ett par månader. Så antagligen har vi redan fått i oss en hel del... jag känner mig jävligt usel som inte har hållit koll på detta.
eternitplattor är ej brännbara, tål fukt, är slitstarka. Tänk dej en gång till innan du börjar riva halva huset. Och ersätta eterniten med vad? Gips med pappyta som lätt möglar i fuktiga utrymmen som fex bad, tvätt, garage. Då har du skaffat dej en annan material som kanske ska mögelsaneras i framtiden....Volume Master skrev:
Måla, tapetsera över skivor i stället så är risken borta.
gaia
Klicka här för att svara