jag ska sättta upp ett balkongräcke med tryckimpregnerat virke.
balkongen är ca 1,5m djup och 3,5 m bred.
jag kan inte skruva i balkonggolvet så jag kommer skruva en 70x70 stolpe i väggen (trähus ) - undrar hur lång skruv behöver vara för att det ska hålla ?
det kommer alltså vara en stolpe mot väggen sedan en stolpe i vardera ytterhörn + 1-2 stolpar mellan dessa.
jag tänkte använda liggande trall 28x95 mellan stolpe mot vägg och stolpe i hörn.
Denna liggande trall vill jag fälla in i stolpen och här undrar jag hur man enklast gör ett urtag i stolpen?
tänkte prova min Bosch multicutter - men det kanske finns smartare sätt?
balkongen är ca 1,5m djup och 3,5 m bred.
jag kan inte skruva i balkonggolvet så jag kommer skruva en 70x70 stolpe i väggen (trähus ) - undrar hur lång skruv behöver vara för att det ska hålla ?
det kommer alltså vara en stolpe mot väggen sedan en stolpe i vardera ytterhörn + 1-2 stolpar mellan dessa.
jag tänkte använda liggande trall 28x95 mellan stolpe mot vägg och stolpe i hörn.
Denna liggande trall vill jag fälla in i stolpen och här undrar jag hur man enklast gör ett urtag i stolpen?
tänkte prova min Bosch multicutter - men det kanske finns smartare sätt?
kan inte begreppen.
jag tänker mig att liggande brädan går från sidan in i stolpen en bit så djupt så att brädan är jämns med stolpen.
Urtaget i stolpen blir då ca 50 mm brett 28 djupt och 95mm högt (bräda 28x95mm)
jag tänker ev också dra en bräda längs alla stolpar mot gården och då blir det ett annat urtag på hela stolpens bredd 28 mm djupt och 95 högt.
om man inte har en multicutter hur gör man då?
ska prova multicuttern imorgon.
någon som har en länk till beskrivning hur man gör urtag av denna typ?
och kanske andra smarta sätt att sätta fast brädor o stolpar.
jag tänker mig att liggande brädan går från sidan in i stolpen en bit så djupt så att brädan är jämns med stolpen.
Urtaget i stolpen blir då ca 50 mm brett 28 djupt och 95mm högt (bräda 28x95mm)
jag tänker ev också dra en bräda längs alla stolpar mot gården och då blir det ett annat urtag på hela stolpens bredd 28 mm djupt och 95 högt.
om man inte har en multicutter hur gör man då?
ska prova multicuttern imorgon.
någon som har en länk till beskrivning hur man gör urtag av denna typ?
och kanske andra smarta sätt att sätta fast brädor o stolpar.
Redigerat:
Stolpe som den till höger skulle jag spåra med kap/ger-sågen eller sänksågen eller vanlig handcirkelsåg och sen slå bort biten med stämjärn och göra fint med stämjärnet, om det gällde några stolpar.
Man kan även såga några spår extra, så blir det mindre risk att stämjärnet tar mer än man tänkt.
Ställ djupet på sågen som används till exakt rätt!
Var det bara typ en stolpe skulle jag kanske bara ta fogsvansen och försöka agera riktig snickare.
(det är ju inte lätt att såga rakt med fogsvansen :blushing
Stolpen till vänster är mer klurig.
Jag är inte helt säker på att det var så du menade, men så tolkade jag det iaf.
Där skulle jag nog ta fram Bosch multimaskinen och såga de tre snitten och sen stämjärn.
Du kan även försänka skruven, borra genom med 5,5 mm borr, borra sen med en 10-12 mm (eller vad som krävs för huvudet) några cm in. Sen kan man vara lyxig och försöka plugga hålet med någon form av köpt eller egentillverkad träplugg.
Man kan även såga några spår extra, så blir det mindre risk att stämjärnet tar mer än man tänkt.
Ställ djupet på sågen som används till exakt rätt!
Var det bara typ en stolpe skulle jag kanske bara ta fogsvansen och försöka agera riktig snickare.
(det är ju inte lätt att såga rakt med fogsvansen :blushing
Stolpen till vänster är mer klurig.
Jag är inte helt säker på att det var så du menade, men så tolkade jag det iaf.
Där skulle jag nog ta fram Bosch multimaskinen och såga de tre snitten och sen stämjärn.
Tja en dimension på ungefär 6x120-130 mm borde väl fungera bra. Förborra i så fall i stolpen med 5 - 5,5 mm borr. Använd inte elförzinkad skruv, utan varmgalvad, rostfri eller protect 4 (eller vad det nu heter). För rostränder på stolparna är inte snyggt.JanneSjo skrev:
Du kan även försänka skruven, borra genom med 5,5 mm borr, borra sen med en 10-12 mm (eller vad som krävs för huvudet) några cm in. Sen kan man vara lyxig och försöka plugga hålet med någon form av köpt eller egentillverkad träplugg.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
tack!
vilka bra bilder precis som jag menade
jag har en annan fråga också om hur man ska sätta / fästa glasskiva mellan stolparna - jag skriver den på utomhus altan forumet eftersom det kanske är mer av en utseende fråga - även om jag behöver mindre dimension av tryckt typ list - man skulle ha en bordscirkelsåg...
vilka bra bilder precis som jag menade
jag har en annan fråga också om hur man ska sätta / fästa glasskiva mellan stolparna - jag skriver den på utomhus altan forumet eftersom det kanske är mer av en utseende fråga - även om jag behöver mindre dimension av tryckt typ list - man skulle ha en bordscirkelsåg...
en annan fråga - eftersom jag inte skruvar stolparna i golvet utan i trallen så ska jag ha 2-3 st längsgående 28x95 bräda från stolpe vid vägg till hörnstolpe - så att räcket inte lossnar om man lutar sig mot det.
kan det räcka med 60 mm trallskruv eller ev 40 mm ankarskruv som man skruvar fast brädan i stolpen - eller bör jag sätta genomgående bult typ vagnsbult.
bifogar en principbild på hur räcket är gjort
kan det räcka med 60 mm trallskruv eller ev 40 mm ankarskruv som man skruvar fast brädan i stolpen - eller bör jag sätta genomgående bult typ vagnsbult.
bifogar en principbild på hur räcket är gjort
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden