Hej,
hur ska man göra med ångspärrens vara eller icke vara i nedanstående fall:
(se bild för numrerade hänvisningar)
Befintlig yttervägg (1) är tilläggsisolerad med 95 mm minull, men saknar invändig ångspärr.
En våning har byggts på huset och jag har haft för avsikt att där lägga in ångspärr i tak, snedtak och ytterväggar (stödben) (3) på övervåningen.
Hur ska jag lösa det på den del av mellanbjälklaget som markerats med (2) i bilden? Där kommer isolering ligga, min 220 mm. Ska jag gå ner med ångspärren från snedtak, via stödben och sedan ut mot takfoten fram till (4), dvs över hela (2) eller ska jag stanna med ångspärr i mötet stödben och mellanbjälklag (5)?
Jag har ju inte ngn ångspärr i yttervägg på bottenvåningen att ansluta den nya ångspärren emot.
Eller borde jag inte ha ngn ångspärr alls, dvs inte i tak, snedtak yttervägg på ovanvåningen, då jag inte har det på befintlig nedanvåning?

• skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det ett stenhus eler trähus?

Trähus

är stödbenen dolda, så du har små kattvindar med? om nej är det väl enklast att plasta hela vägen ner och förbi stödben.

det stämmer, stödbenen blir övervåningens väggar, dvs jag har kattvindar.

bump
ingen som har några ideér om hur jag ska gå tillväga med ångspärr i mitt exempel?

det är inte helt lätt i ditt fall, eftersom du inte har ngn ångspärr alls i huset är det inte kul att försöka komplettera till 100% då får du ju i princip göra om alla utrymmen för o få dit den..

men kanske satsa primärt på kallvinden? där brukar man ju ha mest problem. ta rum för rum o sätt plast i innertaken när du renoverar. försök täta av mot innerväggen så tätt det går. skulle du sedan byta innerväggar kan du ju ansluta vidare med plasten o plasta väggarna.

skippa kattvinden tills vidare. den är väl normalt stängd? täta annars dörren in där så du inte släpper in fukt den vägen i onödan. annars får du ju riva väggen för o plasta hela snedtaket ned. o det är väl inte så lockande?

J
Sätt vindpapp istället, skulle aldrig sätta upp ångspärr någonstans.

Räcker ju att du sätter upp en tavla eller något annat så är det hål och hela funktionen fallerar.

Pb
John J skrev:
Räcker ju att du sätter upp en tavla eller något annat så är det hål och hela funktionen fallerar.
Nja, jag kommer ju ha 45 mm isolering innanfõr ångspärr, så det går nog bra att hänga upp saker på vägg utan problem med trasig ångspärr.

meckis skrev:
det är inte helt lätt i ditt fall, eftersom du inte har ngn ångspärr alls i huset är det inte kul att försöka komplettera till 100% då får du ju i princip göra om alla utrymmen för o få dit den..

men kanske satsa primärt på kallvinden? där brukar man ju ha mest problem. ta rum för rum o sätt plast i innertaken när du renoverar. försök täta av mot innerväggen så tätt det går. skulle du sedan byta innerväggar kan du ju ansluta vidare med plasten o plasta väggarna.

skippa kattvinden tills vidare. den är väl normalt stängd? täta annars dörren in där så du inte släpper in fukt den vägen i onödan. annars får du ju riva väggen för o plasta hela snedtaket ned. o det är väl inte så lockande?
Övervåningen är inte färdig ännu, så jag är ganska fri att göra som jag vill.

J
roggabear skrev:
Pb

Nja, jag kommer ju ha 45 mm isolering innanfõr ångspärr, så det går nog bra att hänga upp saker på vägg utan problem med trasig ångspärr.
Fint!

Och vad skall du sätta utanför ångspärren?

blir ju kanon att regla ut 45 utanpå ångspärren, då kan du dra el osv med lätthet utan att punktera ngt! sedan osb+gips? eller bara gips? antar att du även lägger i 45 isolering?

John J skrev:
Fint!

Och vad skall du sätta utanför ångspärren?
Väggkonstruktionen i gavlarna blir

Panel
Spikläkt/Luftspalt
Vindskydd
45x195 regel / 195 isolering stående
ångspärr
45x45 regel / 45 isolering liggande
OSB
Gips

I snedtak och vid stödbenen blir det följande innanför råspont
45 mm luftspalt
170 isolering
45x45 regel / 45 isolering liggande
ångspärr
45x45 regel / 45 isolering stående
gips (ev osb isället)
gips

meckis skrev:
blir ju kanon att regla ut 45 utanpå ångspärren, då kan du dra el osv med lätthet utan att punktera ngt! sedan osb+gips? eller bara gips? antar att du även lägger i 45 isolering?
jo det tror jag blir bra, men frågan är hur jag ska lösa det med ångspärr i "kattvinden", dvs om jag ska dra ut den mot takfot på eller stanna vid stödbenen?

om du tänker ha kattvinden som kallvind, hade det varit enklast o ha plasten vid stödben.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.