Eller snarare är det väl hängrännan som behöver rustas upp. Det är två-tre hål på olika ställen i hängrännan. Ser ut som om tidens tand helt enkelt frätt håll i rännan. Kan man laga detta men "lappning" av hålen eller på något annat sätt. Eller måste man byta ut det hela?

Koppar är dyrt så renovera kan vara en genväg. Hur ser rännan ut där det inte är hål ?
Hårdlöda/lappa från insidan borde fungera

Hantverkare är också dyra ,som koppar ungefär:D

Inte så farligt stora hål, mer utsträckta smala hål på två ställen, det är kanske som mest 1 cm breda och 6-12 cm långa (ögonmåttet)
Fick tips idag om att använda plastic padding kemisk metall ihop med galsfiberväv idag kanske kan fungera.

Tillfälligt fungerar det säkert. Men om kopparn är så dålig på några ställen nu så är det inte länge tills den är det överallt.

Efter noggrannare undersökningar visade det sig att det inte alls är några kopparrör utan snyggt målade plåtrör...
Jag har nu lagat dem med plastic pading, glasfiber och lite silvertejp, grannarna lär väl storkna. I vilket fall verkar det inte som någon bra lösning så det lär bli att byta ut det hela. Frågan är då varför ska man inte bara köpa plast, finns det någon fördel med plåt? förutom utseendet?

Plast :x ,ungefär som plastlister inomhus:x
Frågan är hur länge hängrännor överlever utomhus kontra rännor i metall.

Västerhaninge 17 skrev:
Plast :x ,ungefär som plastlister inomhus:x
Frågan är hur länge hängrännor överlever utomhus kontra rännor i metall.
Lustigt du undrar alltså samma sak som jag :rolleyes:

Min erfarenhet säger att plåten överlever plasten.

Staffans2000
Plåt rostar - plast spricker.

Staffan

Plast spriker, bleks och limmet i skarvarna brukar släppa. Är de ens billigare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.