Hej,
håller på och förbereder för framdragning av radiator-rör på övervåningen. Ledningarna kommer upp ungefär mitt i huset. och för att nå ut till båda gavlarna där radiatorer ska placeras kommer jag behöva ta mig förbi/igenom samtliga golvbjälkar (10 st takstolar + 9 st mellanbjälkar) som ligger på cc 600 och är 45x220 mm. Kommer behöva ta upp 2 st hål i varje balk om ca 25-30 mm vardera för att få fram de 2 rör som behövs för framledning och retur. Finns det risk att jag iom detta försämrar konstruktionens bärighet?
Var ska jag placera hålet i höjdled, underkant, mitt i, överkant?
Ska jag försöka få hålet nära upplag eller långt ifrån?
Något annat jag ska tänka på?
Jag är själv lite skeptisk till att borra hål i mina nya fina golvbalkar
men jag gissar att det är ända sättet att lösa detta på? Det är så man brukar göra antar jag.
håller på och förbereder för framdragning av radiator-rör på övervåningen. Ledningarna kommer upp ungefär mitt i huset. och för att nå ut till båda gavlarna där radiatorer ska placeras kommer jag behöva ta mig förbi/igenom samtliga golvbjälkar (10 st takstolar + 9 st mellanbjälkar) som ligger på cc 600 och är 45x220 mm. Kommer behöva ta upp 2 st hål i varje balk om ca 25-30 mm vardera för att få fram de 2 rör som behövs för framledning och retur. Finns det risk att jag iom detta försämrar konstruktionens bärighet?
Var ska jag placera hålet i höjdled, underkant, mitt i, överkant?
Ska jag försöka få hålet nära upplag eller långt ifrån?
Något annat jag ska tänka på?
Jag är själv lite skeptisk till att borra hål i mina nya fina golvbalkar
Ja, du försämrar konstruktionens bärighet. Om det har någon betydelse? Antagligen inte.
Lägg hålen mitt i. Var du ska placera hålen i fält beror lite hur långt bjälkarna spänner och om de är kontinuerliga över stöd eller inte. Generellt är det nog ok om du lägger dig 15%-20% från stöd.
Har ingen erfarenhet om hur man brukar dra radiatorrör, men lägger man verkligen dem inne i bjälklaget? Tänker på risken för läckage.
Lägg hålen mitt i. Var du ska placera hålen i fält beror lite hur långt bjälkarna spänner och om de är kontinuerliga över stöd eller inte. Generellt är det nog ok om du lägger dig 15%-20% från stöd.
Har ingen erfarenhet om hur man brukar dra radiatorrör, men lägger man verkligen dem inne i bjälklaget? Tänker på risken för läckage.
Tack för snabbt svar,
balkarna är 8 meter långa och har spännvidder på 3 resp 5 meter dvs mittbärningen ligger 3 meter från ena väggen (och då 5 meter från andra).
Enligt vår vvs-kille så är det vanligt att man drar radiatorrör i bjälklag, man får t.om . förlägga skarvar i dessa dolt då värmesystemet är ett slutet system.
balkarna är 8 meter långa och har spännvidder på 3 resp 5 meter dvs mittbärningen ligger 3 meter från ena väggen (och då 5 meter från andra).
Enligt vår vvs-kille så är det vanligt att man drar radiatorrör i bjälklag, man får t.om . förlägga skarvar i dessa dolt då värmesystemet är ett slutet system.
Snackade precis med vvs-aren och han föreslog att jag lämnar 50 mm springa mellan 2 st golvspånskivor och förlägger rören i den springan.Gör jag så, så tror han att jag ev enbart kommer behöva karva ur ett ca 10 mm djupt och 50 mm brett jack i överkant på golvbjälkarna. Kan det vara ett vettigt alternativ? Eller är det bättre att borra 2 st 30 mm:s hål bredvid varandra mitt i golvbjälkarna?
Jag borrade alla golvreglar för radiatorslingan när jag byggde förra året.
Tänk på att om du borrar mitt i på regelhöjden och har c-c 60 så är det mycket svårt att dra i tex 22mm kopparrör, 15mm gick bra eftersom de är så pass mjuka att de går att bocka lite allt eftersom man trär in dem.
Enklast skulle nog vara PEX.
Tänk på att om du borrar mitt i på regelhöjden och har c-c 60 så är det mycket svårt att dra i tex 22mm kopparrör, 15mm gick bra eftersom de är så pass mjuka att de går att bocka lite allt eftersom man trär in dem.
Om jag gör det i det mindre facket så kommer jag hamna under golv i badrum, vilket inte känns så lyckat om man nu skulle tvingas komma åt rören ngn ggn. :Skalubah skrev:
Om jag ska karva ut ett 10 mm djupt och 50 mm brett jack i överkant på balkarna i det större facket somhar spännvidd på uppemot 5 meter, räcker det om jag placerar jacket ca 65-70 mm från mittupplaget, eller blir det för nära upplaget?
Ett jack i ovankant borde man väl vilja placera så nära mitten på spännvidden som möjligt, eller tänker jag fel. Antar att det borde vara tryckkrafter i ovankant i mitten av spännvidden och dragkrafter i ovankant nära upplag, eller tänker jag fel?
behöver jag kontakta en konstruktör för att få det räknat på, eller kan jag köra på utan att behöva sova oroligt och lyssna efter knak från ovanvåningen om kvällarna
Gabbe1, var i höjdled placerade du hålen i golvreglarna?Gabbe1 skrev:Jag borrade alla golvreglar för radiatorslingan när jag byggde förra året.
Det är riktigt så som du beskriver tryck och dragkrafterna. Vad som händer när du karvar ut ur balken är att balkens höjd dvs hävarmen blir mindre och krafterna ökar. Det spelar (i princip) ingen roll om du gör det i underkant eller överkant av balken. Gör du däremot hålet mitt i bibehålls hävarmen.
Bifogar ett moment och skjuvdiagram (strunta i de numeriska värdena). Det övre diagrammet visar momentet vilket beskriver tryck och dragkrafter i balken. Där det är grönt har du drag i överkant, där det är blått har du tryck i överkant. Som synes finns det en punkt 0,95m in där du varken har tryck eller drag. Lämpligt ställe att karva i! Läget kan förändras något beroende på material och fördelning av laster, men det är inte så noga i ditt fall.
Du måste dessutom kolla att det inte är risk för skjuvbrott i punkten där du karvar. Du minskar skjuvkapaciteten till ca 210/220= 95%. Tittar man 0,95m in i skjuvdiagrammet(nedre) ser man att skjuvkraften ligger kanske 70% av den maximala = ok. Egentligen ska man kolla nedböjning också men jag törs lova att du inte kommer att märka någon skillnad. Sammanfattningsvis: Där du har höga moment OCH skjuvkrafter (= över mittbärlinan) ska du inte minska balkens höjd utan att göra en utförligare beräkning. Känns också onödigt att lägga rören mitt i spannet - visserligen är skjuvkraften låg där men momentet är högt.
Bifogar ett moment och skjuvdiagram (strunta i de numeriska värdena). Det övre diagrammet visar momentet vilket beskriver tryck och dragkrafter i balken. Där det är grönt har du drag i överkant, där det är blått har du tryck i överkant. Som synes finns det en punkt 0,95m in där du varken har tryck eller drag. Lämpligt ställe att karva i! Läget kan förändras något beroende på material och fördelning av laster, men det är inte så noga i ditt fall.
Du måste dessutom kolla att det inte är risk för skjuvbrott i punkten där du karvar. Du minskar skjuvkapaciteten till ca 210/220= 95%. Tittar man 0,95m in i skjuvdiagrammet(nedre) ser man att skjuvkraften ligger kanske 70% av den maximala = ok. Egentligen ska man kolla nedböjning också men jag törs lova att du inte kommer att märka någon skillnad. Sammanfattningsvis: Där du har höga moment OCH skjuvkrafter (= över mittbärlinan) ska du inte minska balkens höjd utan att göra en utförligare beräkning. Känns också onödigt att lägga rören mitt i spannet - visserligen är skjuvkraften låg där men momentet är högt.
Tackar för de fina diagrammen,
en fråga, du skriver:
" Där du har höga moment OCH skjuvkrafter (= över mittbärlinan) ska du inte minska balkens höjd utan att göra en utförligare beräkning."
Hur höga är Höga? dvs låt säga att jag vill flytta "jacket" närmare mittbärlinan, så det hamnar ca 65-70 cm från mittupplag. Blir skjuvkrafterna för höga då? Eller handlar det om att jag ska hålla mig under 95% (210/220) för att vara säker? Jag får ju då visserligen Dragkrafter i överkant på balken, men inte så stora...
Kanske ska förstära golvbalken med 50 cm långa Laskar av 21x120 på båda sidor av Balken just vid den punkt jag karvar ur ett jack? Borde ju stärka konstruktionen?
en fråga, du skriver:
" Där du har höga moment OCH skjuvkrafter (= över mittbärlinan) ska du inte minska balkens höjd utan att göra en utförligare beräkning."
Hur höga är Höga? dvs låt säga att jag vill flytta "jacket" närmare mittbärlinan, så det hamnar ca 65-70 cm från mittupplag. Blir skjuvkrafterna för höga då? Eller handlar det om att jag ska hålla mig under 95% (210/220) för att vara säker? Jag får ju då visserligen Dragkrafter i överkant på balken, men inte så stora...
Kanske ska förstära golvbalken med 50 cm långa Laskar av 21x120 på båda sidor av Balken just vid den punkt jag karvar ur ett jack? Borde ju stärka konstruktionen?
Skjuvkrafterna ökar något men de blir nog inte för höga. Däremot får du drag och tryck i över och underkant samtidigt (se momentdiagrammet). Dessa krafter måste man titta på samtidigt. Ska jag gissa tror jag du lugnt kan lägga rören 65-70mm från stöd. Du kan antagligen lägga dem rakt ovan stöd också, med tanke på de säkerhetsmarginaler som finns + att jag har svårt att tro att balkarna i nuläget är dimensionerade till att utnyttjas till 100%. Är du orolig kan du skruva fast ett par laskar. Sätt dem då längst ner på balken (så den ser ut som ett upp och nervänt T i sektion).
Ju längre från sektionens tyngdpunkt du lägger förstärkningen desto mer nytta gör den. Därför ser en I-balk ut som den gör. Är det jobbigt att komma åt underkant så sätt dem högt precis under rören. Undvik att sätta dem mitt på.