Nybörjarvarning på den här frågan, hav tålamod :)
Jag har ett hus där förra eller förrförra ägaren har gjort en del små hål rakt genom ytterväggen för att dra div sladdar till garaget (telefon, seriekopplade brandvarnare, TV etc.).
Jag är trådlös av naturen och vill ta bort sladdarna, frågan är hur jag bäst pluggar igen hålen i väggen?

Innerväggen är spånskiva el. board och ytterväggen är träpanel, vad som finns däremellan har jag ingen aning om.

Tja, ytterväggen kanske du kan fixa med några träpluggar som limmas på plats. Vasst stämjärn för att få dom i nivå och sen lite färg. Inneväggarna kan säkert fixas med lite sandspackel eller liknande.

Fogmassa på utsidan, spackel på insidan.

Tack för svaren. Man bör inte ta hänsyn till punkterade tätskikt då? eller det kanske fogmassan gör.

Om du nu har ett tätskickt så är det punkterat och så lär det också förbli om du inte vill riva ner spånskivorna och laga plasten. Men om huset är gammalt så är det inte säkert att det finns ngn plast överhuvudtaget och då kan det ju inte vara punkterat och du har inget problem :P

Även om du har ett tätskickt så tror jag inte det är ngn jättekatastrof att det punktvis är punkterat. Är ju svårt redan från början att få det 100 tätt (om man nu inte lägger det inne i isoleringen och drar elen mm. utanför). Jag skulle själv blunda. Känns inte rimligt att riva ner innerväggarna...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.