Byggahus.se

Inspektionsluckor i kattvind - Vilken storlek?

1. P
    Medlem · Skåne · 147 inlägg

på landet

Medlem
    Halloj,
    Jag är i färd med att bygga kattvindar, oisolerade och endast 450mm höga, på ovanvåningen och har tänkt att sätta inspektionsluckor pga två orsaker;

1) På ett ställe går det avluftning till avloppet och det är även i samma del av våningen fördraget vattenledningar (som dock inte är inkopplade), men som någon gång i framtiden kanske kommer användas.

2) Mössen. Trots att jag förmodligen utrotat beståndet efter ett års utnötningskrig så vet man ju hur det kan var, så tanken är att kunna slänga in en fälla eller en katt då och då så att isoleringen inte förstörs av musgångar.

Hur stor inspektionslucka bör man ha till delen där VVS är? De resterande bör väl klara sig med Inspektionslucka 150x150?

Tacksam för tips.

2. H
    Anonym

hokanp

Anonym
    Finns färdiga luckor att köpa. c:a 400*700 eller 400*400. De har karm, lucka samt låsning. 150*150 är väldigt litet om man behöver längre in.

3. P
    Medlem · Skåne · 147 inlägg

på landet

Medlem
    Nog får man väl in en katt genom en inspektionslucka på 150x150mm :D, frågan är bara hur man får ut den igen :x

Ja det är precis sådana jag tittat på. Så standarden på VVS inspektionslucka ligger alltså på runt 400*X ?

Mvh,
    //H

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.