Har identifierat att trappan knarrar pga rörelse mellan vagnstyckena och planstegen och
jag misstänker att boven i dramat är en del gammalt lim samt veka sättsteg. Har tyvärr inte möjlighet att dela trappan och rensa ur så jag skulle behöva ett sätt att pressa in nytt lim mellan vagnstycken och planstegen med ordentligt tryck.

Någon som kan tipsa om någon bra teknik eller verktyg. Tänkte spontant på något verktyg liknande en Smörjspruta för att generera högt tryck med och sedan något munstycke som man borrar fast. Är inga problem att göra synliga ingrepp då det ändå blir en trapprenovering med stepkit eller liknande efteråt. Vill minska knarret innan jag går på det dock.

// Mats

Har ingen egen erfarenhet men expanderande lim borde ju vara användbart till detta.

Spruta med ett sugrör på och lättflytande lim.

Marinadspruta har jag funderat på men frågan är om man kan få det att tränga in tillräckligt? Skulle vilja borra in till till den springa jag gissar finns mellan vagnstycket och plansteget men sedan under högt tryck fylla hela utrymmet med lim. Gissar även att lättflytande/expanderande lim endast kommer några centimeter åt sidorna. Därav min fundering på att fixa ett riktigt högt tryck.

plansteget är runt 30 djupt och skarven som knappar är runt 25 cm. Kan givetvis köra flera hål men fler än 2-3 hål känns jobbigt med tanke på mängden steg

// Mats

Är du verkligen helt säker på att det är mellan vang och plan som det knarrar?
De flesta trappor jag sett har haft knarret mellan plan- och sättstegen.

Jag läste om en möbelrenoverare som köpte injektionssprutor på Apoteket, för att kunna spruta in lim i sprickor.
"Det känns lite suspekt att köpa sprutor och man måste motivera vad man skall ha dem till för att få köpa."

Mina svärföräldrar hade injektionssprutor till att spruta in lim i bubblorna på våra väggar med väv på, det funkade mycket bra.

anaitis skrev:
Är du verkligen helt säker på att det är mellan vang och plan som det knarrar?
De flesta trappor jag sett har haft knarret mellan plan- och sättstegen.
I och med att det är en öppen trapp utan sättsteg kan inte dom orsaka knarret. Det är snarare en kombination av gammalt lim mellan vangstycke och plansteg samt relativt klena plansteg (30x90x920mm) av furu. Hade jag haft möjlighet att dela trappan hade jag gärna gjort det men det är tyvärr inte möjligt. Kommer styva upp planstegen med en list i underkant som förhoppningsvis gör den mer barnsäker med och det minskar förhoppningsvis knarret men förmodligen inte fullt ut.

Har även haft tankar på att byta ut sättstegen på något sätt men jag vet inte om det är möjligt mellan existerande vangnstycken.

// Mats

Redigerat:
myrstack skrev:
I och med att det är en öppen trapp utan sättsteg kan inte dom orsaka knarret......
........Har även haft tankar på att byta ut sättstegen på något sätt men jag vet inte om det är möjligt mellan existerande vangstycken.

// Mats

Hur menar du nu? Byta ut nåt som inte finns? Eller menar du planstegen?

Menar givetvis planstegen. I och med att det blir renoveringskit ovanpå är det egentligen bara en stabil bas som inte knarrar som jag är ute efter.

Men jag vet som sagt ingen bra metod för att byta ut plansteg utan att plocka isär hela trappan.

// Mats

Detta är inget jag testat själv, men skulle inte pocket holes och skruv kunna ta bort det mesta av knarret (en förfinad variant av skråskruvning skulle man kunna säga)? Du borrar i så fall sneda hål i plansteget och skruvar in i vangstycket. Du kan också passa på att trycka in lim i hålen. Nedanstående bild visar principen:

prd_30_151.jpg

En liten jig som denna är i så fall till god hjälp när du borrar hålen. Har för mig att Wolfcraft (finns på diverse byggvaruhus) har något liknande om du inte orkar med att beställa från UK.

Spontant låter jiggen ovan som något att testa, kombinerat med ordentligt med lim borde det ta bort en hel del. Ska se till om jag kan få tag i en och se vad som fungar. Får rapportera tillbaka till forumet om resultatet sen.

Andra tips är givetvis fortfarande intressanta tills trappeländet är tyst(are)!

// Mats

En uppföljning av resultatet:

Beställde en Kreg Mini Kit Pocket jigg från Axminister tillsammans med en hel del varierande skruv, främst 2.5 samt 2 tum långa med olika grova gängor. Hittils har jag klarat av 7 av totalt 28 trappsteg men varje trappsteg har fått 3 hål borrade på varje sida och en 2.5 tum skruv inskruvad in i respektive vangstyge. Sket i limmet då jag skruvade då jag ändå skulle behöva borra ett separat hål för att få in detta så jag lämnade det till senare. Med 6 skruvar per trappsteg så vart steget märkbart styvare och ungefär 60-70% av av knarret försvann helt. Skulle påstå att denna jigg är riktigt bra för lösningar som denna, speciellt då jag sen kan dölja skruvhålet under renoveringskit. Då vi har barn i hemma som snart kommer igång och kryper passade jag även på att montera lister i underkant av stegen för att minska höjden på öppningen och för att göra steget ännu styvare så körde jag på 22x69 virke som skruvlimmades mot underkanten av stegen. Efter att limmet torkat är den delen av trappan nu helt knarrfri och stegen är otroligt mycket stummare än innan att gå på.

Angående jiggen från kreg så är det en enkel och relativt plastig konstruktion. Lite illustrationsmaterial som följer med visar användning tex inom möbeltillverkning osv och om det kan jag inte uttala mig men jag tyckte det var svårt att få riktigt fina hålhanter när man borrade. Jiggen har snabbinställningar i tum för olika tjocklekar på material och det är rimligt enkelt att även ställa in djupstoppet på borren för olika tjocklekar. Borret är efter runt 30 hål märkbart slöare så om det kommer klara alla mina 21 kvarvarande trappsteg återstår att se (runt 65 hål). Förstår att det är en stor påfrestning att använda borret på detta sättet men jag förväntade mig mer. Den bitsen som följer med är även den märkbart sliten och kommer nog inte klara hela resan. Fyrkanthuvid samt runt 20 cm lång bits gör att man är rätt låst till att köpa från kreg igen. Nu är inte jiggen så extremt dyr så för pengarna skulle jag ändå säga att den motsvarar förväntningarna men det är ingen produkt som håller för långvarig hård använding utan att man köper på sig ett lager borrar och bits från kreg som förbrukningsvaror. Sist men inte minst är att jag skippade att köpa med någon tving som passar till för att istället köra på mina snabbtvingar. Dock är man då låst till att montera jiggen inom dess grepplängd från kanten vilket är rätt självklart. I mitt fall då jag satte ett hål ungefär på mitten av steget dvs 15 cm in från kanten så saknade jag verkligen en snabbtving som klarade detta direkt. Dubbla snabbtvingar och en träbit löser givetvis detta men det är omständigt och tar tid att bli klar med jobbet

Finns intresse kan jag ordna bilder för den som har motsvarande problem. Ska försöka dokumentera lite om lösningen innan stepkit montering kommer igång och skruvhålen döljs.

Redigerat:
Då ska jag jaga tag i förhoppningsvis lite billigare skruv och bits på biltema!

Bifogar även lite bilder för arkivering där man ser hur jag har valt att sätta skruvarna. Som synes kommer jag göra ett försök att låta mattan (som sitter som berget) sitta kvar på steget när jag monterar renoveringskiten. I och med att jag var lite osäker på hur hårt mattan satt överallt valde jag dock att sätta skruven så djupt så jag kunde ta bort mattan utan att riskera att skruvhuvudet stack upp så på bilden ser man att huvudet på skruven är ordenligt försänkt.

// Mats

EDIT: För den som undrar är det inget kladdigt handavtryck på väggen utan damm på sensorn :)

• Trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.