Har en gammal pergola bredvid huset som jag vill bygga om till en kombinerad vedbod, redskapsbod och cykelförråd. Pergolan har troligen stått där ett bra tag: plasttaket vittrar sönder och delar av läkten har ruttnat. Men själva stommen är frisk så jag tänkte bygga på den.

Tyvärr har jag ingen bild där jag sitter nu, men jag gjorde en mkt enkel ritning. Den består egentligen bara av 6 stolpar på plintar med hammarband liggandes på dem. Mellan stolparna är idag plank uppsatta liggandes. Mellan den mittersta stolpen och den högra är avståndet betydligt större än till den vänstra. Först hade jag tänkt den som car-port, men den lilla fabian till trots så stack rumpan ut och det var bökigt att manövrera sig in där. Så den idén gick bort.

Till vänster blir det vedbod, i mitten ett öppet cykelförråd och till vänster vill sambon ha sin redskapsbod med såbord mm.

Hela skapelsen är inte så superstabil, men för ändamålet bedömmer jag att det räcker.

Min tanke är att slå på 3 liggandes reglar runt om, sedan på med stående panel. Eftersom jag ska ha en luftig del och en tätare så tänkte jag mig att göra en lockpanelslösning men med en distansläkt mellan. Då blir det luftigt och förhoppningsvis slipper man lite snöyra där inne. I den tätare tänkte jag sätta papp eller board. Med tanke på att panelen blir väldigt luftig kanske board vore bättre? Sätter plasttak igen för ljusinsläppets skull. Blir kanske en fönster ut mot höger.

Till framsidan ska jag snickra några enkla dörrar. Frågan är om jag kan få dit någons lags syll eller bärlina. Det är ganska stor avstånd mellan stolparna och jag vet inte hur jag ska lösa det med dörrarna och ett litet fönster.

Lång och kanske luddig text, men någon som har bra tips?

• Pergola.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer två bilder som visar hur den ser ut. Jag ser att jag mindes fel på antalet stolpar.

Ska jag kanske slå på en bärlina runt om först som jag sedan bygger vidare på kanske? Fast framtill vill jag ju inte behöva kliva upp på något.

Tips någon?

• IMG_0141.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0142.jpg
    Skapa konto
Detta blev en monologtråd, men jag måste ju visa hur det färdiga resultatet blev. Jag vet iaf att jag uppskattar att se bilder på färdiga projekt.

• PICT8905.jpg
    Skapa konto
  • PICT8972.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.