Hejsan. Källaren i mitt hus är för närvarande lite i dåligt skick. Putsväggen är hyfsat dålig, och har gått sprickor här och var.

Nu kommer min fråga. Jag lagade ett mindre hål i putsväggen med vanligt lättspackel, men nu har de blivit ett hål på cirka 20 x 10 cm, och 5 cm djupt. Måste jag med andra ord använda hårdspackel för att laga detta, eller funkar de med vanligt lättspackel?

Redigerat:
Nytt putsbruk vore väl bättre?

Bättre är det ju givetvis, men eftersom de är så otroligt litet hål så känns de lite väl att ta i att köpa en 20kg säck puts.

Men om jag hittar färdigblandat putsbruk på 1 kg så köper jag nog de i så fall.

5 cm djupt räknar inte jag som ett otroligt litet hål.... och med tanke på att spackel är tänkt att fylla håligheter på ett par mm så passar någon form av reperationsbruk eller kanske gipsputs bättre. Sika har tex. en produkt i plastpåse som du bara tappar upp vatten i och knådar runt, levereras t.o.m. med liten spackelspade.

Nu vet jag ju inte om det är ett gammalt hus, men om man bor i ett gammalt stenhus (som jag själv gör) så går det ju ändå en del puts och bruk när man väl sätter igång, så en säck gipsputs kan man alltid ha stående, den går åt.

Jag skulle nästan gissa att det blir billgare med bruk också, vad går en säck för hos byggmax? 40-50kr? I fråga om bruk hade jag nog gått på C-bruk, om du inte med säkerhet vet att väggarna är nyare/av hårdare bruk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.