Tjenare! Det vankas renovering i min bostadsrätt. Lägenhetshuset är byggt runt 1898-1901.

Iaf. väggarna består av masonitskivor som är spikad på en masonitläkt som också är spikade rakt i putsen. Inga skruvar eller plugg här.

Har rivit bort masonitskivorna nu och putsen är så dålig att den lossnar genom bara att trycka lite på den. Så har börjat riva ner den också.

Men vad gör jag nu? Ska fixa ny puts eller eller sätta upp 45 reglar och sen fästa playwood och gips skivorna i reglarna?

Tegelväggen är förövrigt väldigt ojämn så det kommer krävas tjockare puts med putsläkt och hela köret.

Mvh Jonas

Hej
Utgår från att teglet inte är en murstock. I så fall tycker jag att du kan strunta i att putsa teglet om du bara har tänkt att gömma den bakom plyfa. Men jag tycker spontant att 45 reglar känns väldigt överdimensionerat. Är verkligen vecken så sned?

//Erik

eriobe skrev:
Hej
Utgår från att teglet inte är en murstock. I så fall tycker jag att du kan strunta i att putsa teglet om du bara har tänkt att gömma den bakom plyfa. Men jag tycker spontant att 45 reglar känns väldigt överdimensionerat. Är verkligen vecken så sned?

//Erik
Vad jag vet så är murstock ett gammeldags sätt för att få ut rök och spridda värme ur tex en kakelugn? Men kanske förstått helt fel? Är ju bara en glad nybörjare ÄN så länge ;)

Tegelväggen är väggen mellan sovrummet och vardagsrummet, den är totalt 25cm djup. Kanske 15cm tegelsten, 2cm puts på varje sida och 2cm masonitläkt/regel och 1cm masonitskiva.

Skulle nog tro att detta är en bärande vägg. Flera av dem andra väggarna består ju bara av enkla reglar och masonítskivor. .

Angående reglar så nämnde jag bara en, vecken är inte speciellt snedda. Vill ju givetvis ha så mycker yta som möjligt, kanske en 12/45 regel eller vad nu dem kunniga här på sidorna tycker är lämpligt? .

Ska försöka skaffa en bild. :)

Redigerat:
Gammaldags eller inte så finns det ändå regler för hur mycket man får ha mot en skorsten som används. Det har med brandsäkerheten att göra.

Nu verkar du ju emellertid inte ha en murstock utan enbart en tegelvägg. Om inte väggen är så sned kanske du kan fästa gipsskivorna direkt mot väggen? Med ett bra lim typ PL-600 borde det funka utmärkt. Då slipper du en massa jobb.

Plywood är ett bra material att ha bakom gips, så mycket enklare att sätta upp saker. Regla så tunnt som möjligt för att få en rak vägg. (reglarna kommer att bli olika + att man får lägga mellan masonit/plywood/kartong-bitar för att få det rakt)

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.