Jag har sett dessa små "bölder" på hörnen på reglarna och funderat länge nog hur dom "kommer dit", så nu frågar jag forumet:
Bifogar 2 bilder från den hyvlade/frästa kanten på en 120x45-regel. Det är alltså inte sådär plättlätt att få det på foto, men på just denna regel ser man t.o.m extra årsringar på "bölden".
Vad jag inte fattar är hur kan kuttern hoppa över ett litet område en liten bit, utan att det syns på hela plankan.
Bifogar 2 bilder från den hyvlade/frästa kanten på en 120x45-regel. Det är alltså inte sådär plättlätt att få det på foto, men på just denna regel ser man t.o.m extra årsringar på "bölden".
Vad jag inte fattar är hur kan kuttern hoppa över ett litet område en liten bit, utan att det syns på hela plankan.
En spontan gissning: Virket har blivit klämt/fått ett slag innan hyvlingen, varit plant just efter hyvlingen men sedan med tiden har fibrerna rest sig till startläget. Att kuttern missat just där utan spår på resten av ytorna verkar otroligt
Ja det är en bra gissning, kan jag tänka mig.
Dessa utbuktningar på hörnet av regeln har jag lagt märke till rätt mycket av, men igår såg jag två st på plansidan av regeln, rätt nära varandra, men mindre och i princip helt omöjliga att fota så det syns vad jag menar.
Men då började jag fundera ännu mer och bestämde mig att "någon måste ju veta" ...
Dessa utbuktningar på hörnet av regeln har jag lagt märke till rätt mycket av, men igår såg jag två st på plansidan av regeln, rätt nära varandra, men mindre och i princip helt omöjliga att fota så det syns vad jag menar.
Men då började jag fundera ännu mer och bestämde mig att "någon måste ju veta" ...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Det är väl säkert så att bunten med råsågat har varit stålbandsbuntat vid torkning och bandet har pressat ihop virket på ytterplankan.
Klicka här för att svara