Morsan har ett gammalt hus uppe i norr som dessvärre har sett sina bättre dagar. För ett gäng år sedan rasade tyvärr skorstenen ner när snömassorna kanade av taket en vårdag. Den murades provisoriskt upp nån meter för att kunna klä in sockeln med plåt.

Detta gör ju dock att den gamla vedpannan inte är brukbar och nu börjar elkostanaderna bli problematiskt höga.

Läste lite på nätet om renovering av skorstenar och det verkar ju vara ett rätt stort och dyrt projekt att få en murad skorsten helt tät. Men jag såg också att det fanns alternativa lösningar med insatsrör i metall. Ekonomiskt verkar det också vara fördelaktigt.

Om några har några synpunker eller kunskaper om detta så mottages dom tacksamt!
 
Bäst resultat får du om ni murar till de delar som rasat samt glidjuter/säckadrar kanalen i övrigt. (finns mycket bra tråd här på forat om det).
Visst kan man sätta in insatsrör, men om du tänker på de tunnväggiga flexibla insatsrören måste du ändå ha en murstock kring detta. Det är en bra metod när tätning är svårt att genomföra, tex med en snett dragen murstockskanal. Däremot skulle ett 4-5 mm heldraget stålrör kunna fungera med bara schakt kring detta.

http://www.soliduct.com/glidgjutning.htm

http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43297-egen-glidgjutning-godkaend.html
 
norrbottenstorpet skrev:
Bäst resultat får du om ni murar till de delar som rasat samt glidjuter/säckadrar kanalen i övrigt. (finns mycket bra tråd här på forat om det).
Visst kan man sätta in insatsrör, men om du tänker på de tunnväggiga flexibla insatsrören måste du ändå ha en murstock kring detta. Det är en bra metod när tätning är svårt att genomföra, tex med en snett dragen murstockskanal. Däremot skulle ett 4-5 mm heldraget stålrör kunna fungera med bara schakt kring detta.

[länk]

[länk]
Jag tror att murstocken är intakt ända upp till taket, det var alltså bara biten som sticker upp ovanför som rasade omkull. Varför jag kom in på insatsrör var för att det verkade billigare än glidgjutning - men jag kanske har fel?
 
Ung. samma pris om du lejer för det. Om du gör själv, avsevärt billigare med glidjutning enligt tidigare länkad tråd.

Men du måste ju hur som helst mura upp skorstenen till ca 1 m ovan nock (normalt riktvärde), så murare ska till platsen. Föreslår därför glidjutning. Du får en bredare kanal och fortsätter värma murstocken så att den torkar upp vid eldning.
 
Efter att ha först ha lejt för läckande kanal, samt fått göra om tätningen själv 6 gånger så har jag fått lära mig den hårda vägen.... det behöver inte kosta många kronor och stoppa in ett rör skulle jag inte välja pga att man förlorar värmen från rökgaserna. Torkar ut vinden etc..
Börja med att provtrycka murstocken själv, identifiera de ställen som läcker, sota pipan noggrant.
Knacka upp ett hål i närheten av där det läckte, i bara den pipan, stoppa in handen och känn hur det känns, fattas det bruk i några fogar, täta där med c-bruk. Mura igen hålet. Upprepa på alla ställen du upptäckt, sen kan du glidgjuta.
Är de bara biten på taket som gjordes om som inte är helt tät, knyt ett rep runt en påse med trasor, stoppa ner den i pipan precis under ommurningen, når du ner så ta på dig diskhanskar och sen är det bara att smeta på med bruk i pipan, låt det torka och på't igen. Kostnaden blir några säckar c-bruk och din tid....

För att provtrycka en skorsten

I vissa kommuner kör sotarna med övertyck när de testar skorsten, och då måste man göra samma sak när man själv testar...
Köp ett paket rökpatroner från ventilationsshoppen: http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4627&cat=0&page=1
Leta på en damsugare som är vändbar, dvs den kan blåsa ut, plugga in damsugaren i pannan, täta med några trasor, släng in två patroner i pannan. När röken kommer upp på taket stoppa ner en några trasor i pipan. Ta en ficklampa med led lampa, lys försiktigt runt på murstocken på vinden etc be morsan slå till strömbrytaren två gånger(en halv sekund) på damsugaren för varje ställe du vill kolla....
Se till att det inte är några öppna fönster eller dörrar i rummet du vill kolla, luften skall stå stilla så man ser röken, bäst är om det är lite skumt i rummet också så ficklampan syns bra. Kan kan också lukta runt murstocken då röken har en stickig doft. I pannrummet blir det rökigt värre, varna morsan...!


Jag skulle jag rekommendera att glidgjuta själv med vanligt C-bruk. och säck. Om du nu inte har några knän i pipan så är det busenkelt!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.