Jag ska putsa en "förrådsbunker" som har 17 kvm, där ytan är av en grövre betong. Jag vet att det finns ett speciellt namn på betongen men jag kommer inte på det just nu. Jag är i tankebanorna att putsa 10mm (då ytan är rätt ojämn) och har följt en uträkning jag inte är bekant med, och jag tänkte använda denna säcken från byggmax. Alternativt är att använda Fasadbruk från beijers eller att köra på putsbruk, även den från beijers. Jag använde mig av en formel som en användare tipsade om tidigare i liknande tråd, och kom fram till följande:

jag har räknat ut att jag behöver 13 säckar för 17 kvm med 10 mm lager puts, vad säger ni?

Köp fler än du tror det går åt och lämna tillbaka det som blir över. Blir alltid en del spill när man putsar..

lajsiiwan skrev:
Köp fler än du tror det går åt och lämna tillbaka det som blir över. Blir alltid en del spill när man putsar..
Materialet som bunkern är gjord av är grov gjutbetong, vad lämpar sig bäst till att använda som puts isåfall? och vilken primer bör man använda?

Ja kör på den från byggmax! Behöver inte prima men slå på lite vatten där du ska putsa så väggen inte suger ur vattnet så snabbt ur putsen.

Nu beror det nog på hur duktig man är (jag är amatör men jag har dock putsat upp ett par 100kvadrat av olika slag i karriären iaf). Skulle till och putsa en del av sockeln på ett stall hos mina föräldrar, det var inte alls speciellt roligt. Betongen väldigt slät efter formplyfan, och golvet var gjutet med ganska stark betong, killarna så levererade sa nåt i stil med "Jahaja, riktigt bro-betong ska det vara också", för att det skulle tåla slitaget i stallet ordentligt.

Summan av det hela var att det nästan blev som att putsa på en glasskiva, provade och prima en bit men det blev ju nästan än värre, sög absolut ingenting och bruket hade väldigt svårt att fästa på den blanka ytan. Ända sedan dess har jag tagit det lite lugnt med vattning och primning när jag putsar på betong, iaf så länge betongen är relativt ny/av högre kvalitet.

denna ytan är grovt ojämn, och absolut inte någon brobetong :) men bunkern är gjuten 1997, och har blivit utsatt för all form av väder sedan dess. Kan det ha påverkat betongen på något sätt som jag måste ta hänsyn till?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.