Jag skall sätt upp gips på en vägg med Treetex. Jag hade tänkt sätta 6mm reparationsgips men blev varnad eftersom 6mm inte är tillräckligt starkt. Gipsskivorna kommer att bukta in där man fäster skruvarna.

Någon som har erfarenhet av gips på Treetex?

Ps. Kom på man kanske kan limma reparationsgips istället?

Hej

Jag har satt gips på treetex men de rum jag gör vid nu så tar jag bort treetexen först.

Det blir bättre så.

Fredrik

Jag tog också bort treetexen innan jag satte gips. Det är lite jobb och det dammar ganska mycket men resultatet blir bra. Om man tar bort treetexen först behöver inga speciallösningar med lister eftersom treetexen och gipsen nästan har samma tjocklek.

Vi tar bort Treetex på innerväggar med detta är en yttervägg där vi vill ha kvar Treetex för isoleringens skull.

Ekland:
Satte ni vanligt eller reparationsgips?

Hej

Jag satte vanligt för att renovings gipset åker in och blir gropig.

Fredrik

Jag har för nån vecka sedan gipsat 20m vägg med tretex (på råspont) som underlag.
Funkade jättebra, jag använde 13mm gips och skruv som gick igenom tretexen och fick fäste i råsponten.

Kan inte minnas att jag någonsin sett någon Tretex,som varit så slät, att den skulle kunna vara ett bra underlag för gipsskiva.

saturnus skrev:
Kan inte minnas att jag någonsin sett någon Tretex,som varit så slät, att den skulle kunna vara ett bra underlag för gipsskiva.
Kommer du förbi huvudstaden så hör av dig och kolla mina väggar.
Inte är dessa från -50 gropiga så att en 6mm gips skulle bågna iaf. Vardagsrummet rev jag ner all tapet och sedan tät färg på skarvar och sist tapet och inte är det några stora gropar där inte. Och så stora så att det skulle synas igenom en gipsskiva så drar man skruven grymt hårt.

Jag har satt 13 mm gips på tretex med råspont bakom och det har funkat fint fint, men jag har varit på ett jobb i oslo och kikat där hade dom promoveringsgips den va inte nog styv så när det börja röra på sig kom skruv skallarna fram i tapeten inte speciellt vackert.

Då får det bli 13mm gips. Gäller bara att få till det snyggt med nytt fönster- och dörrfoder.

saturnus skrev:
Vi har tapetserad Treetex (original från 1939) i alla sex rum utan några större problem. Just i köket, som vi håller på med nu, är det dock lite problem eftersom vi plockat bort en diskbänk (obehandlat Treetex bakom). Men det är absolut tillräckligt slätt för att sätta gips.

saturnus skrev:
Kan bara hålla med snuttjulle. Kommer du förbi här uppe är du välkommen att titta. Har treetex i 6 hus och de är helt släta.

När vi ändå håller på med Tretex.
Jag tänker sätta återställare på väggarn i rummet där det finns Tretex för att få en tåligare yta.
Är det någon som har erfarenhet?
Rummet kommer att användas till kontor.

Valter:
Starta gärna en egen tråd med dina frågor så slipper jag få påminnelser via mail när någon svara på dina frågor.
Tack! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.