Tjo.

Tänktloe ev byta ytterdörr i mrgn från en skit dörr till en annan skitdörr från byggmax.

Jag har aldrig bytt en dörr, har ingen aning om hur svårt det är men antar att det inte ska va så sjukt krångligt.

Men först, från vilket håll avgör jag om den är vänster eller högerhängd?

jag antar måtten är på karmen?

Tänkte som sagt köpa en dörr från byggmax.

Vad måste jag kompletera med?

Karmskruvar eller vad det heter, och nå bits till skruvdragaren??

Jag behöver vattenpass, isoleringsremsor, mer?

Sen hur går jag till väga?

MVH/

Från utsidan avgör du om den är höger eller vänsterhängd.
Måtten avser modulmått vilket är karmens faktiska mått + 15 millimeter. Oftast. Ibland är det mer.
Komplettera med karmskruv + karmhylsa, fogskum istället för isolering, en 14mm träborr kan vara bra att ha om inte karmen har hål där du behöver ha dom.

Kanon.
Tack!
Och sen är det bara att riva ur den gamla och passa in den nya?

Borde ju inte va några problem.

om det inte är förborrat, vart ska man sätta skruvarna i karmen och hur många?

MVH/

Ola78
Var bara försiktig så du inte lägger i för mycket fogskum, finns risk för att karmen kan bågna då det expanderar ganska kraftigt.

MathiasS skrev:
Ja, om dörren går utåt...

Ja nu är det ju inte så många ytterdörrar som går innåt i Sverige så tipset funkar nog....

Milkshaken
Det allra viktigaste när du sätter fönster och dörrar det är BOTTENBRÄDAN (Fönster) TRÖSKELN (dörren) Det underlättar nåt otroligt om den är i absolut våg.... all ev justering som behöver göras efteråt blir så mycket lättare om just bottenbiten är i våg...
En sak till,,, Jag vet att många förespråkar skum som drev, men det använder jag endast till ståldörrar.....
Trädörrar är jag traditionell och använder drevisolering, inte packa det för hårt heller,... Efter typ 15-20 år kan du då med lätthet justera karmen om det behövs... Men det går inte med skum i drevspringorna...... Visst skum går snabbt att lägga ut, och det tränger in överallt, men jag personligen är emot det i sån konstruktion....

Milkshaken
ja hängning på ett fönster eller dörr beräknas på den sida som gångjärnen sitter på,,,, alltså den sida av dörr/Fönster som man ser gångjärnet.

Finns trådar om risker och nackdelar med fogskum, dom borde Du läsa innan Du använder det första gången i så fall så slipper Du få en karm som bågnar in på mitten.
Personligen drevar jag hellre som på den gamla goda tiden :)

I övrigt så förstår Du ju hur den nya dörren ska sitta när Du tar bort den gamla om Du är normalhändig. En kryssmätning skadar kanske inte heller?

Lite OT men varför byter Du ut skitdörren om Du ändå bara sätter dit en ny skitdörr? :)

MathiasS skrev:
Måtten avser modulmått vilket är karmens faktiska mått + 15 millimeter. Oftast. Ibland är det mer.
Komplettera med karmskruv + karmhylsa, fogskum istället för isolering, en 14mm träborr kan vara bra att ha om inte karmen har hål där du behöver ha dom.
Är det inte 13mm borr som gäller för karmskruv?

Milkshaken
nimhed: Nej 14mm

Milkshaken
Hur går det Kapten H? har du fastnat i drevspringan eller? :)

MathiasS skrev:
Ja nu är det ju inte så många ytterdörrar som går innåt i Sverige så tipset funkar nog....
Ursprungliga frågan - "från vilket håll avgör man om dörren är vänster- eller högerhängd" kan ändå vara knepig, inte alltid klart vad "utsidan" är inomhus...

Jag brukar istället tänka - åt vilket håll sitter gångjärnen om du står på gångjärnssidan av dörren?

:)

Edit: Såg att Milkshake redan påpekat detta!

/A

Redigerat:
Nja ingen framgång.
Dörrarna på byggmax är ju så jävla fula:(
Men de blir nog en sån endå.
Förhopps på fre.

MVH/

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.