Hej,

Jag råkade just bryta av ett borr (billig skit) i en regel i garaget. Det kommer garanterat börja rosta, men kommer det påverka träet något? Alltså, kan jag låta det sitta, eller måste jag försöka få ut det?

Blir väl inte annorlunda än ett antal miljarder spik? (Har du hört om trähus som rostat sönder?)

Tja, tänkte att spikarna är galvade, medan borret bara är stål...? Men det funkar kanske inte så... :-)

Nej lämna den där att skämmas åt sitt öde!

Ola78
Låt den sitta kvar, precis som haavard skriver ingen skillnad mot att ha massa spik. Dessutom rostar ju galvade spikar för eller senare också. Enda som kan vara någon nackdel är väl att när den rostar kan det möjligtvis rinna rost på reglen, men är den dold bakom t ex en gipsskiva syns det ju aldrig ändå.

Äldre hus är fullproppade med ogalvade spik.

Fulla med *rostiga* ogalvade spik, till och med. :)

Vad krävs för luftfuktighet för att en ogalvad spik ska rosta egentligen? Läste om någon som hade rostiga spikhuvuden på insidan av en plankvägg, bakom masoniten.

Har för mig att järn börjar rosta vid 60% rel luftfuktighet.

Spikar i ytterväg blir kallare än omgivande luft, så det kan kondensera fukt på dem.

Förslag:

Borra upp runt det avbrutna borret med en hålsåg ca 20 mm diameter en bit ni.
Hugg bort träet så du kommer åt borret med tex en polygrip.

// Perfektionisten (i teorin) KoW
"Backa ut" borret genom att vrida det moturs.

Eller borra i borret och använd skruvutdragare.
Alternativt låt det va då det garanterat bara är du som ser det ;)

-MH- skrev:
Fulla med *rostiga* ogalvade spik, till och med. :)
Enligt min erfarenhet brukar de inte alls vara rostiga om de suttit inomhus, vare sig i kalla eller varma utrymmen. Inte mer än någon enstaka fläck.

Blindnit skrev:
Eller borra i borret...
Har du försökt borra i ett borr nån gång? :wow:

KnockOnWood skrev:
Har du försökt borra i ett borr nån gång? :wow:
Har aldrig haft behovet det erkänner jag men enligt TS var det ett skitborr så rent praktiskt borde det gå med ett bättre borr ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.