Hallå, fick tips om att skruva hålband/i kryss diagonalt på ytterväggens stående reglar istället för vanliga snedsträvor (ett gammalt uthus som lutar en liten aning och jag därför vill säkra upp innan isolering) vilket låter vettigt jfrt med diagonala reglar då det inte försvårar lösullsisoleringen, inte bygger etc.

Men hur f-n får man ett hålband i spänn? Skruvade upp en diagonalt på tre meter på utsidan av två stående reglar och försökte hålla det spänt med handkraft under tiden. Kan ändå rucka på det 10-15 cm åt båda hållen efter att det skruvats på plats. Detta hade jag förstås insett innan, men ville ge det ett försök ändå.

Någon som vet hur man brukar göra?

/A

Redigerat:
Testa om du lyckas använda spännband för att spänna hålbandet! Det skulle jag gjort som första försök.

Intressanta tips! Sen är jag lite fundersam över hur bra det är att använda ett dött material som stålband till väggreglar av trä som ju kommer att vilja röra på sig en del, om man får det rejält spänt.. Men reglarna ska väl inte röra på sig i förhållande till varandra ändå, isåfall vore det ju omöjligt att sätta upp gipsskivor etc...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.