2 267 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Få diffussionsspärr tät kring träregel?
Jag håller på att inreda övervåningen på villa Nybro från Smålandsvillan. Jag funderar kring diffussions-/ångspärren och hur man ska få denna tät överallt.
På en del så avser jag att isolera ned till takfoten och då stöter man ju på problem med stödbenen som kommer att passera genom plastfolien. Hur löser man bäst problematiken med att få plasten tät kring dessa och hur skär man lämpligast plasten för att få bra överlapp.
Min idé är att skära en lång reva och sedan dra plasten med stödbenet i den revan. Sedan gör man en motsvarande reva i den biten som ska överlappa och drar den åt andra hållet förbi benet och sedan tejpa revan med avsedd tejp. Det borde väl täta skarven?
Då återstår problemet med att täta "kragen" kring stödbenet. Hur skulle ni gjort där?
Sedan funderar jag även lite på hur man plastar kring kaminröret på bästa sätt.
På en del så avser jag att isolera ned till takfoten och då stöter man ju på problem med stödbenen som kommer att passera genom plastfolien. Hur löser man bäst problematiken med att få plasten tät kring dessa och hur skär man lämpligast plasten för att få bra överlapp.
Min idé är att skära en lång reva och sedan dra plasten med stödbenet i den revan. Sedan gör man en motsvarande reva i den biten som ska överlappa och drar den åt andra hållet förbi benet och sedan tejpa revan med avsedd tejp. Det borde väl täta skarven?
Då återstår problemet med att täta "kragen" kring stödbenet. Hur skulle ni gjort där?
Sedan funderar jag även lite på hur man plastar kring kaminröret på bästa sätt.
Jag tätade kring spirorör genom en ram av 45
r som jag fyllde med fogskum. Övriga tätningar genom att vika upp plasten en bit på träet häfta och tejpe lite extra vid behov,. jag är inte 100% nöjd med min tätning. Hoppas at att 98% tätning trots allt ger tillräckligt bra effekt.
Kika på tillverkarnas hemsidor efter monteringsanvisningar, finns ett par olika...i någon av anvisningarna hittade jag ett skärmönster för just stödben och tätning kring mellanbjälklag etc...var ganska fiffigt. (Sen är det lite klurigt ändå och jag körde silikon kring och i skarvarna också för att täta maximalt. )
Klicka här för att svara