Hej!
Har nu (hoppas jag) avslutat gipsputsning av gamla källarväggar, (tegelhus från 1900, sannolikt murat med kalkbruk e dyl.) En del ytter- en del innerväggar - och nu börjar oron komma för att de inte kommer torka... Det varierar nämligen en hel del avseende torktiden på dessa väggar, vissa ytterväggar torkar enl plan och gipsputsen har antagit torrt/stelnat/härdat tillstånd, andra är fortf kalla och aningen kalla/fuktiga, dock hårda, men gnuggar man lite på de "fuktiga ställena" så känner man att det inte är genomtorkat. T o m en del innerväggar, så som delar av hjärtväggen har kvar detta "dilemma".

Anar inte helt otippat att dessa har större fukthalt i sig, men... Är det bara att vänta å se på, eller bör jag påskynda torktiden med att värma upp utrymmet? Vilka risker finns att torkningen drar ut på tiden? Vågar man öht måla dessa väggar - med silikatfärg - om de (när de väl torkat) troligen fortfarande innehåller fukt!?

Inte för o o verka gnällig, men många rekommenderar inte gipsputs på källarvägar för den är för tät, tål inte konstant fuktvandring vanlig puts brukar funka bättre i fuktiga källare.

om det finns en icke fungerande drännering blir ju källarväggarna konstant fuktbelastade så dom inte torkar ut.

är huset drännerat o källaren varit torr innan du påbörja putsningen?

Hmmm, vore rätt typiskt isåfall... Ja huset är dränerat, så på den ytterväggen är det ok, fläckvis mörkare men i övrigt ganska ok. Såtillvida kan man nog sluta sig till att den varit relativt torr. läste här nånstans att gipsputs var högst lämpligt då det var murbruk bakom - iofs inte om det fanns risk för fuktvandring - men den vägg som verkar trögast att få torr är en innervägg (hjärtväggen)! Rekommenderar du att man trycker på med ett värmeelement för att påskynda torkningen?

• Gilla
Notch
  • Laddar…
Jag använder en del gipsputs på innerväggarna hemma för att få ett putsat utseende. Nu är det på entreplan, och aldrig direkt på ytterväggarna så det skiljer sig en del från ditt användande av materialet!

Det jag dock kan säga är att det tar ruskigt (förhållandevis) lång tid för det att torka. Jag drar på ca 5 mm gipsputs på väggarna (gipsskivor bakom) och det är normal innertemperatur i rummet (19-21 grader typ) och innan trodde jag att det skulle torka på några timmar med tanke på den tunna appliceringen. Men nu vet jag att det tar minst 3 dagar innan det är torrt och kan målas... Man ser dagen efter hur det torkat på vissa ställen och hur det är fuktigt på vissa ställen. Där det är som tjockast, oftast i innerhörnen, får man dock räkna med ca 3 dygn innan det är klart...

Så på en kall källarvägg med fukt i tror jag nog att det kan ta betydligt längre tid...

Jag använder mig av MP75L från Knauf. Körde med avfuktare i ett rum för att se om det påverkade men det var försumbart. Värmefläkt har jag inte provat men inbillar mig att det kanske kan spricka då?

Edit: Dubbelpost

Redigerat:
Intressant, tjockleken varierar ganska mkt på mina väggar från 5 mm - 3-4 cm men mina väggar har torkat på väldigt olika lång tid, oavsett tjocklek- Använde två olika sorters gips, Norgips (K-rauta) och en annan som jag inte minns namnet på köpt på Jem&Fix (prismässigt lika) - så det kan nog ha en del att göra med skillnad i torktid. Men inte i denna omfattning kan man tycka. Norgips är den som spökar mest - tagit snart en vecka och är ännu inte helt torr oavsett ytter- eller innervägg - ska sparka K-rauta på smalbenen om de rekommenderat fel sort... ) Har ställt ner en avfuktare, kan iallafall inte försämra, höjer temp och torkar ut. Avvaktar med värmeelement - oroas mest över om denna långa torktid inverkar på hållfastheten och skiten släpper efter en tid...

meckis skrev:
Inte för o o verka gnällig, men många rekommenderar inte gipsputs på källarvägar för den är för tät, tål inte konstant fuktvandring vanlig puts brukar funka bättre i fuktiga källare.
Gipsputs är en bra material för inneväggar men inte riskfritt i en gammal källare. Tål fuktvandring lika lite som en gipsskiva. Även om huset är dränerat så blir det oftast lite fuktvandring längst golvet i gamla hus och man blir så ledsen att se nya skador komma efter all jobb man lagt. Det är för sent för ändringar i TS fall men kanske andra läser och hinner fundera över sitt materialval.

Jag blir så arg på alla säljare som säljer fel material och slipper all ansvar om det går snett. Har själv rivit av en massa söndervittrade vägglagringar i min källare som var gjorda med material som ansågs "bäst" just då - cement, gips spackel, något plastisk spackel ... ja, vad nu säljaren hade på hyllan. Kalkputs som var mest lämplig för en gammal källare låg glömd i en lagerhörna. Nu har det gått ca 7 år efter omputsning med kalkputs och väggarna ser och känns torra trots det lila fuktvandring som ständigt pågår i min källare ( markfukten dras upp kapilärt). Ingen annan byggmaterial kan hantera moderat fuktvandring lika bra som kalkputs gör så det börde vara ett första val när man ska putsa sin gamla källare som var ursprungligen putsad med kalkputs. Att välja annat blir bara fel
gaia

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.