Hej,

Har väggar i källaren som jag tror är lättbetong. Hyffsat lätt att köra med vinkelslip i, men för tungt för att såga med handsåg :)

Har flera dörrar där nere som är av gammal stanadard, och nu när jag ska sätta i nya så vill jag få in dörrar av ny standard. Måste då öppna upp dörrposten några cm både på sidorna men också på toppen.

Hur gör man detta? Har tidigare försökt med vinkelslip (180mm) blev väldigt dammigt, man såg ingenting och det blev snett, samt att vinkelslipen inte kom till mitten av betongen, så jag var tvungen att gå efter med bilningshammare, och det gjorde snittet väldigt gropigt.

Hur gör man för att få till bra dörrposter i lättbetong? Är det så illa att jag måste plocka hem en hantverkare som kan?

Handlar om 5 dörrposter sammanlagt.

Mvh

Stefan

EDIT: Med förstöra i rubriken menar jag förSTORA :) Förstöra dem är det sista jag vill!

Tigersåg med lättbetong blad...

Tiger79 skrev:
Tigersåg med lättbetong blad...
Kan man såga rakt med en tigersåg i betong? Blir det inte väldigt "fladdrigt?"?

Det bladet ska nog funka.

För mig blev det rakt, annars så döljs det av fodret.

Det blir aldrig rakt med tigersåg :) om man jämför med nåt som verkligen är rakt. Men är det lättbetong (vilket iofs borde gå att handsåga, Du har inte betonghålsten i källaren??) borde det bli tillräckligt rakt för att kunna dölja det med fodret.

Jan-Å skrev:
Det blir aldrig rakt med tigersåg :) om man jämför med nåt som verkligen är rakt. Men är det lättbetong (vilket iofs borde gå att handsåga, Du har inte betonghålsten i källaren??) borde det bli tillräckligt rakt för att kunna dölja det med fodret.
Hej,

Ja, jag funderar på detta. Vet inte skillnaden om jag ska vara ärlig. Huset är från 1970.
Är betonghålsten värre att såga? Förstör man bladet på tigersågen?

Tanken just nu är att sätta två platthjärn på varje sida väggen, som bildar en tunn skåra där tigersågbladet ska kunna gå. På så sätt borde det bli tokrakt..! Kan fungera?

Vårt hus är byggt av lättbetong i bostadsvåningen, en blandning av siporex och blåbetong, blåbetongen är som torr tvättsvamp ungefär men siporexen är lite fastare och tätare fast fortfarande ett mjukt material. Man slår i spik enklare än i trä, borrar hål med skruvdragar´n och enhandsfattning så att såga i det borde inte vara nåt problem.
Vi har betonghålsten i grund och källarväggar, putsad och den är betydligt hårdare. En vinkelslip i lättbetong borde bara försvinna i princip, med diamantskiva skär den betongstenen också utan större problem den går inte att såga i lika enkelt däremot.

Plattjärnsmodellen borde fungera men är det inte enklare att använda ett par träreglar?

När jag gjorde i ordning en av dörrposterna i källaren så knackade jag bort all puts in till stenen och sen putsade jag så det blev plant och rakt men där har jag ingen dörr.

Då är det nog betonghålsten som jag har. Tror du tigersågen med lättbetong-blad rår på detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.