9 278 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Enbart enkelgips på innervägg?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Har sökt, men inte hittat svar på just denna fråga, utan bara för kök eller badrum där tyngre saker ska hängas på väggen.
Jag står med byggmaterial hemlevererat till två rum som ska renoveras och hade tänkt gipsa direkt på de gamla innerväggarna (plywood), men har nu ändrat planen och kommer riva ner de gamla väggarna, regla ut dem och tilläggsisolera istället. Nackdelen är att jag har enbart beställt hem gips - ingen OSB eller plyfa eller annat.
Då har jag följande alternativ:
1) Regla ut väggarna o gipsa på enkelgips enbart, lev med det.
2) Regla ut väggarna, beställ hem plyfa och bekosta ytterligare frakt, men får mer hållbara väggar
3) Regla ut väggarna, gipsa dubbelgips och färdig ställ det ena rummet nu först.
De två rummen är arbetsrum och sovrum. Jag har inga planer på att hänga plasma-TV eller något annat, utan enbart några tavlor, lite hyllplan osv. Det borde ju enkelgips hålla för med plugg? Är jag dumsnål om jag enbart smackar på enkelgips?
Jag står med byggmaterial hemlevererat till två rum som ska renoveras och hade tänkt gipsa direkt på de gamla innerväggarna (plywood), men har nu ändrat planen och kommer riva ner de gamla väggarna, regla ut dem och tilläggsisolera istället. Nackdelen är att jag har enbart beställt hem gips - ingen OSB eller plyfa eller annat.
Då har jag följande alternativ:
1) Regla ut väggarna o gipsa på enkelgips enbart, lev med det.
2) Regla ut väggarna, beställ hem plyfa och bekosta ytterligare frakt, men får mer hållbara väggar
3) Regla ut väggarna, gipsa dubbelgips och färdig ställ det ena rummet nu först.
De två rummen är arbetsrum och sovrum. Jag har inga planer på att hänga plasma-TV eller något annat, utan enbart några tavlor, lite hyllplan osv. Det borde ju enkelgips hålla för med plugg? Är jag dumsnål om jag enbart smackar på enkelgips?
Jag tycker att det är värt det - Kör uteslutande med OSB/Plyfa och 6.5mm ROT gips. Hållfasta väggar med bärighet för hyllor tavlor och dyl.
Kör även för det mesta med 90 skivor och 45 regling för ökad stabilitet och lättare hantering av skivmateriel.
Kör även för det mesta med 90 skivor och 45 regling för ökad stabilitet och lättare hantering av skivmateriel.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Allright, lutar åt att beställa hem en kranbil till då. 
Tack för input!
Tack för input!
Jag tycker gott det kan räcka med enkelgips, jag har haft tunga saker hängandes i gipsexpandrar utan några problem. Och ska du ha riktigt tunga saker hängandes kan du ju regla upp lite extra eller sätta några kortlingar.
Tja, enkelgips direkt på reglarna måste vara den absolut vanligaste lösningen, och de flesta människor klarar sig utmärkt med det. För att hänga tavlor behövs verkligen ingenting bakom gipset; det räcker med en sån där liten vit platskrok. Är det tyngre grejor så får man antingen hitta på reglarna bakom gipset eller använda expander (tex Mollyskruv). Vad väger en platt-TV? En 10-15 kg, kanske. Även en sådan vikt kan man hänga i gipsexpander.
Visst är det en vanlig lösning med bara enkelgips, men det är väldigt skönt att slippa hålla på med massa plugg eller letande av reglar så fort man vill hänga upp något tyngre på väggen. Har man råspont, OSB eller plywood slipper man detta och det är faktiskt värt en del. När man ska hänga upp något tungt på enkelgipsen och upptäcker att man inte har nån plugg hemma så svär man över att man var snål när man byggde, med skiva bara skruva och köra. Sätt inte spånskiva bara, det blir bara resultatet att när du skruvat en gång vill hålet gärna smula sig och det blir svårt att få en ny skruv att fästa bra.
Som vanligt slår jag ett slag för Fischer UX-pluggar. Vill minnas att UX-8 har 16 kg som maxbelastning vinkelrätt mot enkelgips räknat med en säkerhetsfaktor på 3. Ska till rätt rejäla saker för att denna plugg inte ska räcka till.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Blir allt velig när jag läser era svar. Jag HAR ju trots allt inga planer på att hänga upp något tungt och tror inte jag kommer ha det i framtiden heller. Däremot kanske nästa familj som flyttar in kommer vilja det, men funderar på om massa jobb med OSB-skivor för en annan familj är värt det liksom. Isådana fall kan jag ju ge dem en påse UX-plugg istället. Just nu väger jag över på enkelgips igen. :wow:joflopp skrev:
joflopp - Jag börjar tro att du har provision på UX-plugg!joflopp skrev:
Men den ökar i viktklass - Då var den 10kg!
http://www.byggahus.se/forum/badrum/132281-expanderplugg-i-badrum.html
Om de vore så väl. Tyvärr får jag till och med betala för dem. 
Googlade snabbt efter infästningshandboken som de gett ut med alla tabeller. Nu ser den ut att klara 16 kg, antingen läste jag fel när det begav sig förra gången eller så har de klassat upp den.
Edit: I tidigare handbok vill jag minnas att olika storlekar på pluggen hade olika värden. Nu har alla 16 kg som värde för enkelgips och 25 kg för dubbelgips.
Googlade snabbt efter infästningshandboken som de gett ut med alla tabeller. Nu ser den ut att klara 16 kg, antingen läste jag fel när det begav sig förra gången eller så har de klassat upp den.
Edit: I tidigare handbok vill jag minnas att olika storlekar på pluggen hade olika värden. Nu har alla 16 kg som värde för enkelgips och 25 kg för dubbelgips.
Redigerat:
Ska se till att prova en ask vid tillfälle - Ganska less på plugg rent generellt då de flesta lämnar sjuka märken efter sig i just gips.
Men med tanke på vilka skador Molly ger så är det säkert ett bra alternativ. Den borde ju går att trycka in i väggen när man väl är less på den.
Stör mig på mollys och vilka kratrar som blir när man vill ta bort dem, brukar köra med en större borr för att borra väck kanten och trycka in dem i väggen och spackla över.
På senare har jag insett att det är lättare att kapa lös dessa med en dosborr för att sedan ersätta med en dylik plugg från likvärdig gips och kloss bakom med spackel som följd.
Men med tanke på vilka skador Molly ger så är det säkert ett bra alternativ. Den borde ju går att trycka in i väggen när man väl är less på den.
Stör mig på mollys och vilka kratrar som blir när man vill ta bort dem, brukar köra med en större borr för att borra väck kanten och trycka in dem i väggen och spackla över.
På senare har jag insett att det är lättare att kapa lös dessa med en dosborr för att sedan ersätta med en dylik plugg från likvärdig gips och kloss bakom med spackel som följd.
Klicka här för att svara