blir snart galen kan inte bestämma hur jag ska regla inner taket vill helst slippa cc30 och kortlingarna.
Om jag gör som på bild 1 behöver jag verkligen sätta korlingarna på kortskarvarna?
Elller ska man skära skivorna till 2.4m och regla cc40 som på bild2 Hur gör man igentligen med 2.5m långa skivor någon som har erfarenhet?
cc42.th.png

Uploaded with ImageShack.us

cc40.th.png

Uploaded with ImageShack.us

Redigerat:
Milkshaken
Förstår inte varför det ska vara så svårt med kortlingarna... I mina ögon så spelar det ingen roll om du har 2,4 , 2,5 2,6 skivor... Jag sätter kortlingar i fria skarvar ändå...
Du vet väl att det räcker att du monterar skivan först, sen lägger en 28X70 emellan gelsen,, sen skruvar i med minst två skruvar på ena skivan och sen med 2 skruvar på andra skivan... Du behöver således INTE fästa kortlingarna i något annat ...
Dom kortlingarna är till för att utjämna skillnaderna mellan 2 skivor inte för att hålla skivorna uppe...

Jag reglar dessutom ALLTID c/c 30 i tak om inget annat är föreskrivet.

Jag kör cc 300 på glesen och inga kortlingar.

Som andersmc, cc30 och utan kortlingar i tak.

Milkshaken
vad gör ni med taket efter det sen då?
ja ni som inte kortlar!

C
Gör? Drar el, monterar pottor till spottar och skruvar upp skivor? Det är liksom ingen svikt i en 13mm gipsskiva med 23 cm innermått mellan reglarna, har mycket svårt att se syftet med en kortling.

Redigerat av moderator:
Milkshaken
Tja, jag har sett när folk har målat taken, även att dom har satt målarremsor så blir det ändå konturer efter skarvarna....
jag ska se om jag hittar några kort på det.....

Det e väl klart att man ska kortla mellan skivorna... Fredric och anders.. Är ni frisörer eller =)

Chris_Low skrev:
Det e väl klart att man ska kortla mellan skivorna... Fredric och anders.. Är ni frisörer eller =)
man kan med gott samvete skippa kortlingen på cc300, gör det på jobbet, men visst, ska man göra åt sig själv kan man ta sig dom extra 30 minuterna som det tar att göra det, men är viktigare är att man fasar kortändarta på gipsen innan man skruvar upp gipsen.

/Thomas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.