Hej, jag funderat på att slå ut en del av en vägg i garaget så att jag kommer in i huset.

Lite info.
90 kvm källare
90 boyta (ovanpå källaren)
Byggt 63.

Här kommer en grym ritning som jag har gjort i paint.
källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där pilen pekar vill jag slå ut. Taket i källaren är tydligen gjutet i ett enda stycke, så jag antar att allting nere i källaren är semi-bärande - men ett litet hål måste det väl allt tåla?

Tänker anlita hantverkare för det, men tänkte att det är lika bra att kolla innan man ringer ifall det skulle visa sig vara helt omöjligt.

(och slå ut ett hål i dörrstorlek - hur dyrt borde det bli om man anlitar hantverkare?)

C
Vilket håll ligger takstolarna på?

Takstolarna ligger förhoppningsvis ovan på bottenplanet eller 2:a våningen.

Utan ansvar säger jag att det torde gå bra att ta upp ett dörrhål, du har ju redan flera dörrhål och det är säkert inte förstärkt ovanför dessa.

Protte

Tyresö
Har svårt att tänka mej att dom har gjutit ett valv som bara är 10 cm, pga att det finns så många bärande inner väggar - men man ska aldrig vara säker, eftersom det experimenterades väldigt mycket i byggbranschen på 60 och 70-talet.

Kolla i trapphuset hur tjockt valvet är. Är det 20 - 25 cm tjockt (som dagens valv är) så ser jag inget problem med att ta upp ett dörrhål. Skulle vara ett livsfarligt hus du bor i om hela valvets hållfasthet beror på enbart den väggen, där du inte ens ska ta upp ett hål från golv till "tak".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.