Med köksrenoveringen kom en ny fläkt och då behövde jag flytta hålet i murstocken en smula. Dvs att jag förstorade hålet åt höger. Tyvärr kunde jag inte göra hålet så djupt så planen är att mura igen den gamla delen med ca 2 cm tjocka tegelstenar. Över hålet, bakom täckplåten, tänkte jag sätta en platta med matchande hål för slangen och en slags "ram" bakom, in i hålet, så att jag har ngt att mura mot.
Nu är det så att jag bara har murat en gång, och det utomhus, med ömkligt resultat. Hade först tänk be en murare komma och slaska dit stenarna, men ju mer jag tänker på det desto mindre villig blir jag. Vad skulle en murare ta bara för att åka ut till oss, skvätta på lite murbruk och smäcka dit stenarna? Tar säkert inte mer än 20 minuter och kostar säkert över två tusen (taget ur luften). Dessutom: kan kälv.
Är det nödvändigt med primer innan? Sleva på under och på sidan på en sten, trycka dit. Sleva på sidan och ovansidan den andra samt ovansidan på den första som sitter på plats, och trycka dit den andra? Hur gör jag för att få till det bra med mitt lilla bygge som ska muras in också? Det är så lite som kommer att synas sen, men jag vill ha det tätt.
Några tips. Eller ngn duktig i närheten av Örebro som är sugen på en kopp kaffe?
Man ser inte så mkt på bilden, men det var den jag hade där jag befinner mig.
Nu är det så att jag bara har murat en gång, och det utomhus, med ömkligt resultat. Hade först tänk be en murare komma och slaska dit stenarna, men ju mer jag tänker på det desto mindre villig blir jag. Vad skulle en murare ta bara för att åka ut till oss, skvätta på lite murbruk och smäcka dit stenarna? Tar säkert inte mer än 20 minuter och kostar säkert över två tusen (taget ur luften). Dessutom: kan kälv.
Är det nödvändigt med primer innan? Sleva på under och på sidan på en sten, trycka dit. Sleva på sidan och ovansidan den andra samt ovansidan på den första som sitter på plats, och trycka dit den andra? Hur gör jag för att få till det bra med mitt lilla bygge som ska muras in också? Det är så lite som kommer att synas sen, men jag vill ha det tätt.
Några tips. Eller ngn duktig i närheten av Örebro som är sugen på en kopp kaffe?
Man ser inte så mkt på bilden, men det var den jag hade där jag befinner mig.
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Kommer resultatet vara synligt eller dolt? Om dålt är det ju i stort sett bara som du säger, "slaska på" det som behövs, armera med bitar av gamla tegelstenar.
Bitarna lägger du med fördel i en vattenhink ett par minuter så att de får ta åt sig vatten. Likaså måste du nog vattna befintlig mur ganska rejält, så att det inte suger ur all fukt ur bruket. Om bruket tappar fukten för snabbt och inte hinner brinna samman kommer det att bli sprött och skört. Med andra ord, förvattna ordentligt.
Murbruk B lär nog duga för uppgiften, samt några slevar från byggmax.
Bitarna lägger du med fördel i en vattenhink ett par minuter så att de får ta åt sig vatten. Likaså måste du nog vattna befintlig mur ganska rejält, så att det inte suger ur all fukt ur bruket. Om bruket tappar fukten för snabbt och inte hinner brinna samman kommer det att bli sprött och skört. Med andra ord, förvattna ordentligt.
Murbruk B lär nog duga för uppgiften, samt några slevar från byggmax.
Tack för svar. En liten bit kommer att synas, kanske 7 cm. Det jag är mest orolig över är fogarna, att jag får till dem snyggt.
bry dig inte i fogarna när du murar.......se till att det finns bruk i dem bara och sen när det satt sig lite tar du en rotborste och drar över fogarna.
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Ok, det låter ju bra. Jag ska troligen prova i helgen. Får återkomma med hur det gått.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden