Vore grymt tacksam för rutinerat råd om hur vi kan stärka upp ett golv/tak som sviktar. Vi är totalt rudis på området, så jag ber om ursäkt om något i beskrivningen nedan låter knas.

Har ett sviktande bjälklag mellan våning 1 och 2. Konstruktionen är lite ovanlig då bjälklaget vilar på två ytterväggar och sedan en kraftig stålstolpe mitt i rummet, med en stålbalk ut till väggen. Runt stolpen är det alltså öppen yta. Från stolpen ut till väggarna är det ca 3,5 m i tre riktningar, i fjärde riktningen är det öppet till nock.
Efter att vi haft en rejäl bokhylla ovanför har nu konstruktionen mellan stolpen och en av ytterväggarna börjat svikta. Bjälklaget ligger med kanske 70 cm mellanrum och dimensionen kan vara 2tum6?? (detta sagt av en total amatör, det kanske är helt fel måttangivelse). Men det är ingen mening att räkna på hållfastheten - verkligheten visar så att säga att det är för tungt lastat...

Frågan är: går det att bryta upp tak/golv och lägga in en förstärkande stålbalk eller limträbalk jämns med de gamla bjälkarna? Nere i det befintliga bjälklaget liksom?
Eftersom det är lågt i tak vill vi inte sätta en tvärsgående balk under bjälklaget, som sänker takhöjden - men vi vill gärna få ett golv som håller för bokhyllan.

Tyresö
Nej, den bärande tvärbalken måste i så fall ligga under alla balkar i valvet, om det ska bli någon bärighet.

Absolut, så långt är jag med. Men jag vill alltså inte lägga något på tvärs mot gamla bjälkarna, utan lägga ner en ny starkare bjälke i samma riktning som de andra.

Du kan inte rita en bild? Jag tror att jag förstår hur det ser ut men är lite luddigt var väggar och balkarna ligger.

Tänker Du alltså lägga nytt bjälklag parallellt med dina nuvarande 2"6? Under förutsättning att Du får de nya balkarna att bära ute på ytterväggarna så borde det fungera.
Jag skulle i så fall ta hjälp av nån byggingenjör som får räkna ut var man förstärker och med vad.

Jepp, hoppas den här gör det lite tydligare. De streckade linjerna representerar bjälklaget som sviktar, antalet stämmer säkert inte, det är bara en illustration av konstruktionen. Alla bjälkar sviktar inte, problemet är koncentrerat till området runt den tunga bokhyllan. Frågan är om jag kan lägga in tex en HEA-balk längs med alla andra bjälkar och på så sätt få ett golv som håller bättre.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos...0100078090579_628495578_7399154_3247816_n.jpg

Jo det klart det går att göra, konstruktionen i sig är det ju inget fel på utan det är för veka dimensioner på bjälklaget som är problemet. Men jag är för lite duktig på just sånt för att säga att HEA-balk är det bästa så den frågan överlåter jag till nån som kan på riktigt.
Jag skulle nog göra lika i hela golvet/taket inte bara fixa den delen som ska bära bokhyllan.

Antar att du inte vill krypa upp i höjd då det blir antingen nivåskillnad uppe eller nere.
Ett alternativ är att lägga in limträ eller kertubalkar cc 300, det är klent med 2"6 som du har idag, mät igen, det borde vara grövre reglar.
Testa lite balkar på
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Jag har kertu 45x300 med spännvidd på 4,5m och det är ingen svikt alls.
Men nu har du en stålbalk under, och då kommer det altid vara lite svikt oavsett vad du hittar på med reglarna, hade det varit en vägg hade man kunnat eliminera svikten nästan helt med rimliga dimensioner.

Det är alltså bara träbjälkarna som sviktar? Stålet rör sig inte?
Buktar det ned som mest i mitten eller lutar hela bjälklaget?

Sannolikt så är problemet att 2"6" är för klent för dina spännvidder. Stålet borde inte svikta nämnvärt om det är en rimlig dimension.
Den snygga lösningen är att öppna upp bjälklaget och helt enkelt lägga in fler balkar lika befintliga. Gärna skruvlimma en skiva på ovansidan också. Eventuellt får man byta ut befintliga bjälkar om dessa har fått en permament nedböjning.

pbengtsson skrev:
Ett alternativ är att lägga in limträ eller kertubalkar cc 300, det är klent med 2"6 som du har idag, mät igen, det borde vara grövre reglar.
Det är 2tum6, enligt originalritningarna på huset. Det stämmer med hela bilden att det helt enkelt är för klena dimensioner.

Stort tack för råden! Jag tolkar det som att det handlar om att hitta rätt typ av balk så är saken biff.
Kan man säga något generellt om hur bjälkarna brukar fästas in i vägg/bärande stålbalk? Kort sagt: hur mycket golv/vägg måste jag riva för att komma åt att få in en eller flera nya balkar? Är det svårt att fästa in dem, eller är det mer eller mindre bara att riva så jag kommer åt och sedan lägga på nya?

Tyvärr måste du nog riva upp allt golv, det är viktigt att balken för ett bra stöd både på yttervägg och på stål balken.
Då bokhyllan väger såpass mycket så förstärks ju svikten, finns det ingen annan lösning, ex att skruva upp den på väggen så att inte all tyngd kommer på golvet.

Krawk skrev:
Det är alltså bara träbjälkarna som sviktar? Stålet rör sig inte?
Buktar det ned som mest i mitten eller lutar hela bjälklaget?

Sannolikt så är problemet att 2"6" är för klent för dina spännvidder. Stålet borde inte svikta nämnvärt om det är en rimlig dimension.
Den snygga lösningen är att öppna upp bjälklaget och helt enkelt lägga in fler balkar lika befintliga. Gärna skruvlimma en skiva på ovansidan också. Eventuellt får man byta ut befintliga bjälkar om dessa har fått en permament nedböjning.
Snygga lösningen lockar. Byta de som böjt sig och sedan ladda in dubbla reglar på den del av golvet som sviktar, det låter fint. Tror du att fler 2tum6 räcker för att öka hållfastheten rejält?
Det är lite svårt att bedöma var svikten är värst, vid stålbalken är det stabilt, sedan dyker golvet ganska snabbt neråt. Men en bra bit in från ytterväggarna är det stadigt, så det är ett ganska begränsat område, kanske tre balkar som drabbats av svikt.

Det bör vara 2"9 på den spännvidden (3,5m). 2"6 är betydligt klenare så jag tror inte det blir riktigt bra även om du använder limträ. Kolla tabeller på www.traguiden.se.

Om befintliga bjälkar idag är av C24 (eller äldre motsvarighet) så bör det fungera att komplettera med ytterligare en 45x145 vid varje. Kommer du åt upplaget i ytterväggen så kan du lägga dessa hela vägen ut. Annars får du göra dom så långa det går och limma samt skruva tätt längs hela bjälken så att de förhoppningsvis samverkar ordentligt. Som du förstår blir det en osäkerhet här hur starkt det blir.
Också viktigt att du limmar och skruvar golvspånet.

Dock nästan så mkt jobb med allt detta att du likväl kan bygga det med nya lite högre bjälkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.