Huset är en villa med två våningar, källare och vindrum från 1930. Ska bygga ut badrummet på övervåningen och skulle vilja göra dörröppningen till rummet brevid lite smalare samt flytta den närmare murstocken.

Det rödmarkerade området är en lite väggstump på ca 10cm som är murad. Har stumpen någon speciell funktion eller kan jag ta bort den och sätta dit en träregel i stället som jag kan fästa dörrkarmen i?

Vad jag förstår ska den mittgående horisontella väggen vara bärande, men kan även ovannämda lilla väggstump vara bärande?

• skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • foto.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: läste fel

tror det har med att murpipan är där. från gammalt av ska väl inte väggar stå dikt mot mur, därav en liten murstump.

Om du kan ta bort den kan jag inte svara på. dörrkarm går ju fästa i mur?

Då förstår jag. Har det med att det inte ska finnas trä nära murstocken?
Kan tänka mig att det är från gammalt när man hade vedspis och oljepanna. För den enda kanalen som används för eldning sitter på andra sidan och är för öppna spisen på nedervåningen.

Så det känns som att jag borde kunna ta bort den i så fall. Ni tror inte att den väggen är bärande i alla fall?

Det går säkert att sätta dörrkarmen i murbiten men när jag måttar så ser jag att det inte funkar. Öppningen blir för smal då om jag inte gör badrummet smalare.

Har försökt söka information om hur en skorsten byggs upp och varför man kan ha gjort denna lösning men hittar inget.

Någon annan här som kanske vet mer säkert?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.