Håller med vojma om att variant 2 är bättre. När jag själv gjorde våran balkong så drog jag först upp pappen mot stommen, sen kom plåtslagaren och la plåten och det var nog ungefär 200 mm uppvik på den. Efter det så spikade jag luftspalten och panelen över detta. Tät och bra och gjort enligt rekomendation av plåtis. Vill du se en principskiss kan du kolla här: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5321 Nu är detta en takkupa den gäller med det funkar på en balkong med. Istället för takboarden lägger du råspont och sen pappen. Lycka till.
Tack för svaren!
Vojma, menar du papp och inte plåt?
Ola: hur gjorde du för att få en öppning för luftspalten under balkongtaket?
Jag har alltså tänkt att täcka taket med papp, för att senare bygga trall ovanpå.
Vojma, menar du papp och inte plåt?
Ola: hur gjorde du för att få en öppning för luftspalten under balkongtaket?
Jag har alltså tänkt att täcka taket med papp, för att senare bygga trall ovanpå.
Förmodade att det svarta på din ritning var en plåt, kanske fel av mig.
Ola78´s tillvägagångssätt låter rätt. Se bara till att du inte punkterar pappen med plåten om hörnet på plåten är för vasst. Se mao till att plåtens vinkel har en mjuk rundning eller att den monteras en liten bit upp från pappen.
Ola78´s tillvägagångssätt låter rätt. Se bara till att du inte punkterar pappen med plåten om hörnet på plåten är för vasst. Se mao till att plåtens vinkel har en mjuk rundning eller att den monteras en liten bit upp från pappen.
Nej det svarta skulle symbolisera pappen.
Håller med om att Olas sätt låter rätt, men jag har gjort lite annorlunda. Jag måste sätta pappen utanpå luftspalten istället för innanför som Ola, eftersom annars kan ju inte luftspalten från taket komma upp i väggen.
Hänger ni med hur jag menar?
Håller med om att Olas sätt låter rätt, men jag har gjort lite annorlunda. Jag måste sätta pappen utanpå luftspalten istället för innanför som Ola, eftersom annars kan ju inte luftspalten från taket komma upp i väggen.
Hänger ni med hur jag menar?
Hej chrille! Jag gjorde som så att jag tog in luften vid takfoten på balkongen och sen fick den gå ut i bakkanten på sidorna. Kolla på bilden så är det kanske lättare att förstå. Jag jobbar på husfabrik så jag visste hur vi gjorde på våra hus och det var den lösningen. Undrar du nåt får du fråga mer.
Tack Ola!! Det där blir perfekt, då vet jag precis hur jag ska göra.
Hej,
Jag går i samma tankar som ni i tråden, min fundering har precis som ni löst kring takläggningen och avluftningen men ovan ser bra ut. Mitt andra problem har dock varit hur man sedan bygger ett säkert räcke/staket runt balkongen eftersom man skall undvika genomföringar i taket, hur har ni gjort/tänkt kring det?
Häls,
//H
Jag går i samma tankar som ni i tråden, min fundering har precis som ni löst kring takläggningen och avluftningen men ovan ser bra ut. Mitt andra problem har dock varit hur man sedan bygger ett säkert räcke/staket runt balkongen eftersom man skall undvika genomföringar i taket, hur har ni gjort/tänkt kring det?
Häls,
//H
Klicka här för att svara