Hej.
Skulle byta en gammal dörr och karm hemma för att vända på den.
Men problemet är att hålet för karmen är 94 cm brett och inte 90 som det ska va.
Någon som vet hur man löser detta problem för med kilar får jag ha 4 st å det blir inget bra.
Så när jag kilar uppe och nere så bågnar karmen, vad gör jag för fel då?
Har aldrig satt in en karm tidigare så tips hur man gör mottages, gärna "idiotsäkra" tips, får inte till det som sagt var inte så lätt som jag trodde, men är det sällan
MVH
Jonas
Skulle byta en gammal dörr och karm hemma för att vända på den.
Men problemet är att hålet för karmen är 94 cm brett och inte 90 som det ska va.
Någon som vet hur man löser detta problem för med kilar får jag ha 4 st å det blir inget bra.
Så när jag kilar uppe och nere så bågnar karmen, vad gör jag för fel då?
Har aldrig satt in en karm tidigare så tips hur man gör mottages, gärna "idiotsäkra" tips, får inte till det som sagt var inte så lätt som jag trodde, men är det sällan
MVH
Jonas
Om jag fattat det rätt tänker du sätta in en 900mm dörr? Då har du ett karmyttermått som är ca 880, det måttet är alltid hålet på öppningen-15 till 20 som drevmån. Alltså 940-880=60mm, åk och köp 28mm tjocka brädor, såga till dem så de passar tjockleken på väggen och spikar fast dem i dörrhålet så kommer din karm passa bra sen.
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Du kommer ha ungefär 10 mm spalt runt dörrkarmen sen så en viss justermån finns det ju. Här är en länk hur du monterar en dörrhttp://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/ViewPdf.aspx?Id=36&Kod=&Fid=103&File=&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr&Cid=0
Antingen kilar man och skruvar dit karmen eller så använder man karmskruv. Du behöver alltså inte kila när du använder karmskruv.
Använder du karmskruv behöver du nog använda kilar, men inte om du använder en karmhylsa. Du skruvar i karmhylsan från baksidan av karmen och kilar sen fast karmen mot väggen med hjälp av hylsorna.verktygsgurun skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Här finns en beskrivning av hur man monterar med hjälp av karmhylsorna.
http://www.adjufix.se/Monteringsanvisning.htm
http://www.adjufix.se/Monteringsanvisning.htm
Tack för alla tips, detta forum är helt fantastiskt. Undra hur man gjorde innan internet fanns 
Smart med hylsorna, det får jag testa. Verkar ju riktigt smidigt om man jämför med att kila... Tyckte dom vanliga karmskruven va lite motsträviga.
Smart med hylsorna, det får jag testa. Verkar ju riktigt smidigt om man jämför med att kila... Tyckte dom vanliga karmskruven va lite motsträviga.
Skulle det bli svajigt med karmskruv menar du ? Ja där är ett visst glapp i en karmskruv men för vridfönster och innedörrar duget det gott med vanliga karmskruv. Hylsor rekommderas däremot till tyngre dörrar och sidohängda fönster med treglas.
Man får ha väldigt korta hylsor till innedörrar då karmen ej är så tjock.
Man får ha väldigt korta hylsor till innedörrar då karmen ej är så tjock.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kilarna har sin lilla fördel under monteringen tills karmen sitter i lod och rätt på alla vis. Har man dragit i karmskruven så är det omöjligt att flytta 5 mm, skruven söker sig tillbaka i gamla hålet.
Protte
Protte
Men om man gör så här att man mäter hålet på karmen, sen hålet på öppningen och tar skillnaden delat på 2 och drar i karmhylsa till det måttet eller något mindre. När man satt i karmen spänner man ut hylsan lite lagom så karmen kommer i spänn och sen är det inga problem att montera karmen. Har satt både fönster och dörrar på detta sätt.
Glöm inte att lägga dit den lösa tröskeln annars blir det svårt att spänna ut hylsorna. Hur långa hylsor funkar på innedörrar?
Här är ett par PDF-filer från Kartro om montering och deras produkter http://www.kartro.se/Adjufix/AdjufixA4.pdf
http://www.kartro.se/Adjufix/Adjufolder10s.pdf Själv har jag använt deras 38mm hylsa och deras 65mm skruv till mina innedörrar, men jag har gamla kraftiga karmar , jag har tillgång till dessa på jobbet så därför använder jag det.. Där använder vi bara Kartros adjufixsystem till fönster och dörrar, väldigt smidigt.
http://www.kartro.se/Adjufix/Adjufolder10s.pdf Själv har jag använt deras 38mm hylsa och deras 65mm skruv till mina innedörrar, men jag har gamla kraftiga karmar , jag har tillgång till dessa på jobbet så därför använder jag det.. Där använder vi bara Kartros adjufixsystem till fönster och dörrar, väldigt smidigt.
