Hej.
Skulle byta en gammal dörr och karm hemma för att vända på den.
Men problemet är att hålet för karmen är 94 cm brett och inte 90 som det ska va.
Någon som vet hur man löser detta problem för med kilar får jag ha 4 st å det blir inget bra.
Så när jag kilar uppe och nere så bågnar karmen, vad gör jag för fel då?
Har aldrig satt in en karm tidigare så tips hur man gör mottages, gärna "idiotsäkra" tips, får inte till det som sagt var inte så lätt som jag trodde, men är det sällan :P

MVH

Jonas

Ola78
Om jag fattat det rätt tänker du sätta in en 900mm dörr? Då har du ett karmyttermått som är ca 880, det måttet är alltid hålet på öppningen-15 till 20 som drevmån. Alltså 940-880=60mm, åk och köp 28mm tjocka brädor, såga till dem så de passar tjockleken på väggen och spikar fast dem i dörrhålet så kommer din karm passa bra sen.

Så smart å bra, tack för hjälpen.
Ska man kila i någon speciell ordning sen? Är det mycke justermån man har med karmskruven?

Antingen kilar man och skruvar dit karmen eller så använder man karmskruv. Du behöver alltså inte kila när du använder karmskruv.

• Gilla
Oscarvon
  • Laddar…
Jaha ja, de kom som en nyhet... trodde man alltid behövde kilar även om man hade karmskruv. Perfekt då vet jag, tack för hjälpen. Sen är ju karmskruvarna lite luriga men det ska nog gå :P

Ola78
verktygsgurun skrev:
Antingen kilar man och skruvar dit karmen eller så använder man karmskruv. Du behöver alltså inte kila när du använder karmskruv.
Använder du karmskruv behöver du nog använda kilar, men inte om du använder en karmhylsa. Du skruvar i karmhylsan från baksidan av karmen och kilar sen fast karmen mot väggen med hjälp av hylsorna.

• Karmhylsa.jpg
Tack för alla tips, detta forum är helt fantastiskt. Undra hur man gjorde innan internet fanns ;)
Smart med hylsorna, det får jag testa. Verkar ju riktigt smidigt om man jämför med att kila... Tyckte dom vanliga karmskruven va lite motsträviga.

Skulle det bli svajigt med karmskruv menar du ? Ja där är ett visst glapp i en karmskruv men för vridfönster och innedörrar duget det gott med vanliga karmskruv. Hylsor rekommderas däremot till tyngre dörrar och sidohängda fönster med treglas.
Man får ha väldigt korta hylsor till innedörrar då karmen ej är så tjock.

Tror inte Ola78 menade att det blir för svajigt med vanliga karmskruv, utan att du behöver kila fast karmen innan du skruvar in dessa. (Även om du senare kanske tar bort dessa.)

Kilarna har sin lilla fördel under monteringen tills karmen sitter i lod och rätt på alla vis. Har man dragit i karmskruven så är det omöjligt att flytta 5 mm, skruven söker sig tillbaka i gamla hålet.

Protte

Ola78
Men om man gör så här att man mäter hålet på karmen, sen hålet på öppningen och tar skillnaden delat på 2 och drar i karmhylsa till det måttet eller något mindre. När man satt i karmen spänner man ut hylsan lite lagom så karmen kommer i spänn och sen är det inga problem att montera karmen. Har satt både fönster och dörrar på detta sätt.

Glöm inte att lägga dit den lösa tröskeln annars blir det svårt att spänna ut hylsorna. Hur långa hylsor funkar på innedörrar?

Ola78
Här är ett par PDF-filer från Kartro om montering och deras produkter http://www.kartro.se/Adjufix/AdjufixA4.pdf
http://www.kartro.se/Adjufix/Adjufolder10s.pdf Själv har jag använt deras 38mm hylsa och deras 65mm skruv till mina innedörrar, men jag har gamla kraftiga karmar , jag har tillgång till dessa på jobbet så därför använder jag det.. Där använder vi bara Kartros adjufixsystem till fönster och dörrar, väldigt smidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.