Halloj
Skall bygga skrivbord i mitt nya hus och undrar hur tusan man skall få till det med vinkeln.
Väggen är nämligen inte rak utan viker inåt efter ca 1 meter och jag vill ha ett skrivbord som är 2 meter, men som ligger an mot väggen hela tiden.
Bilden är som ni förstår arkitektritad men jag hoppas ni vanliga dödliga förstår denna intellektuella konst :wow:
Det är alltså den smala svarta linjen jag behöver hjälp med, hur tusan får jag ner vinkeln på skivan så jag vet hur jag skall kapa?
När jag sen kapat, hur gör jag för att sammanfoga detta snyggast?
Tänkte köra med 28mm ek-bänkskiva, några konstigheter med materialvalet hoppas jag inte?
Skall bygga skrivbord i mitt nya hus och undrar hur tusan man skall få till det med vinkeln.
Väggen är nämligen inte rak utan viker inåt efter ca 1 meter och jag vill ha ett skrivbord som är 2 meter, men som ligger an mot väggen hela tiden.
Bilden är som ni förstår arkitektritad men jag hoppas ni vanliga dödliga förstår denna intellektuella konst :wow:
Det är alltså den smala svarta linjen jag behöver hjälp med, hur tusan får jag ner vinkeln på skivan så jag vet hur jag skall kapa?
När jag sen kapat, hur gör jag för att sammanfoga detta snyggast?
Tänkte köra med 28mm ek-bänkskiva, några konstigheter med materialvalet hoppas jag inte?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hultafors har en lite lustig vinkelmätare
http://www.hultafors.se/www/live/gemensam/iframe.aspx?TreeID=23784
Art nr 252003 Combi
Den ger automatiskt halva vinkeln som du ska såga efter.
Protte
http://www.hultafors.se/www/live/gemensam/iframe.aspx?TreeID=23784
Art nr 252003 Combi
Den ger automatiskt halva vinkeln som du ska såga efter.
Protte
Produkter som diskuteras: "vinkelmätare"
Vinkelmätare Starrett
Ger dig geringsvinkeln
1 424 kr inkl moms
Läs mer
Hur bra är ritningarna? Kan du mäta vinkeln på dem?
I så fall kan du ta halva det vinkelmåttet och såga ena skivan.
Montera den som den ska vara. Lägg den andra skivan på sin plats osågad, inre hörnet på sin exakta frammtida plats.. Den borde nu sticka ut över den första skivan i framkant. Rita av hur mycket den sticker ut, såga.
Eller tänker jag fel?
I så fall kan du ta halva det vinkelmåttet och såga ena skivan.
Montera den som den ska vara. Lägg den andra skivan på sin plats osågad, inre hörnet på sin exakta frammtida plats.. Den borde nu sticka ut över den första skivan i framkant. Rita av hur mycket den sticker ut, såga.
Eller tänker jag fel?
Ska bordet/bänken stå på ben eller hänga på väggen med konsoler ?
För att få vinkel och ett felfri skarv:
3 bockar eller liknande behövs samt 1-3 skruvtvingar.
klicka för större bild 
Ställ bockarna så nära väggen som möjligt.
lägg skivorna enligt bilden ovan.
tvinga ihop skivorna så de håller samma vinkel när du flyttar allt ut från väggen.
Såga enligt bilden ovan. (OBS båda skivorna samtidigt)
/momin
För att få vinkel och ett felfri skarv:
3 bockar eller liknande behövs samt 1-3 skruvtvingar.
klicka för större bild Ställ bockarna så nära väggen som möjligt.
lägg skivorna enligt bilden ovan.
tvinga ihop skivorna så de håller samma vinkel när du flyttar allt ut från väggen.
Såga enligt bilden ovan. (OBS båda skivorna samtidigt)
/momin
Tack för alla tips!
Momin: Mycket pedagogiskt ritat, jag förstod precis hur du menade, för en gång skull
Tanken är att den skall stå på ben då vi har gipsvägg bakom och jag vill inte hålla på och krångla i onödan
Momin: Mycket pedagogiskt ritat, jag förstod precis hur du menade, för en gång skull
Tanken är att den skall stå på ben då vi har gipsvägg bakom och jag vill inte hålla på och krångla i onödan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden