K
Halloj

Skall bygga skrivbord i mitt nya hus och undrar hur tusan man skall få till det med vinkeln.
Väggen är nämligen inte rak utan viker inåt efter ca 1 meter och jag vill ha ett skrivbord som är 2 meter, men som ligger an mot väggen hela tiden.

Bilden är som ni förstår arkitektritad men jag hoppas ni vanliga dödliga förstår denna intellektuella konst :wow:


Det är alltså den smala svarta linjen jag behöver hjälp med, hur tusan får jag ner vinkeln på skivan så jag vet hur jag skall kapa?
När jag sen kapat, hur gör jag för att sammanfoga detta snyggast?

Tänkte köra med 28mm ek-bänkskiva, några konstigheter med materialvalet hoppas jag inte?
 
  • bord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa med kartonger först å sen bara å rita av.
 
Hur bra är ritningarna? Kan du mäta vinkeln på dem?

I så fall kan du ta halva det vinkelmåttet och såga ena skivan.

Montera den som den ska vara. Lägg den andra skivan på sin plats osågad, inre hörnet på sin exakta frammtida plats.. Den borde nu sticka ut över den första skivan i framkant. Rita av hur mycket den sticker ut, såga.

Eller tänker jag fel?
 
Ska bordet/bänken stå på ben eller hänga på väggen med konsoler ?

För att få vinkel och ett felfri skarv:

3 bockar eller liknande behövs samt 1-3 skruvtvingar.

TUvJTAiB0O.png klicka för större bild ;)

Ställ bockarna så nära väggen som möjligt.
lägg skivorna enligt bilden ovan.
tvinga ihop skivorna så de håller samma vinkel när du flyttar allt ut från väggen.
Såga enligt bilden ovan. (OBS båda skivorna samtidigt)

/momin
 
K
Tack för alla tips!
Momin: Mycket pedagogiskt ritat, jag förstod precis hur du menade, för en gång skull :-)
Tanken är att den skall stå på ben då vi har gipsvägg bakom och jag vill inte hålla på och krångla i onödan
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.