Vi har två IKEA Pax-garderober som jag vill bygga in genom att sätta en list mellan garderoberna och taket.
Men, jag har tummen mitt i handen, så jag måste fråga hur man gör det. Av de garderober som är inbyggda som jag har sett går det inte se hur listerna är uppsatta kring garderoberna.
Vad används för material? Hur fäster man listerna i taket och garderoben? Och framför allt, hur gör man det utan att man kan se några synliga skruvar? Limmas dom??
Ledsen för en sådan nybörjarfråga, men alla tips om var jag börjar uppskattas.
Men, jag har tummen mitt i handen, så jag måste fråga hur man gör det. Av de garderober som är inbyggda som jag har sett går det inte se hur listerna är uppsatta kring garderoberna.
Vad används för material? Hur fäster man listerna i taket och garderoben? Och framför allt, hur gör man det utan att man kan se några synliga skruvar? Limmas dom??
Ledsen för en sådan nybörjarfråga, men alla tips om var jag börjar uppskattas.
Kan du inte köpa en passbit eller en golvsockel på ikea och såga till den på höjden (Om du har mycket utrymme till taket) och sedan skruva den innifrån och upp i garderoben. Sedan kan du sätta dit en ny taklist utanför uppe i taket om du har lister på dom övriga väggarna.
/ Micro
/ Micro
Jag har lagt till en bild och ritat in var jag vill ha listen. Det blir ett ytterhörn där som krånglar till det extra mycket.
Jag har också tänkt på alternativet att skruva inifrån garderoben men jag vet inte vad som är lämpligast. Det behövs väl någon liten plast- eller gummilist närmast taket också för att dölja "hålrummet" ovanför den stora listen?
Jag har också tänkt på alternativet att skruva inifrån garderoben men jag vet inte vad som är lämpligast. Det behövs väl någon liten plast- eller gummilist närmast taket också för att dölja "hålrummet" ovanför den stora listen?
Det Du kallar list kallar dom flesta av oss andra för passbit
kan va bra att veta. Jag skulle ha sågat till en passbit av mdf, gerat hörnet, skruvat en fyrkantlist i taket som passbiten kan vila mot (listen ska alltså sitta innanför passbiten) sen hade jag limmat passbiten mot listen, mot garderoben och i geringen. Avslutat med likadan taklist som i övriga rummet.
Produkter som diskuteras: "mdf skruvat"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
126 kr inkl moms
141 kr
Läs mer
Jan-Å
Jag hade också gjort som du beskriver - enkel och bra lösning. Men eftersom TS överhuvudtaget ser det här som ett byggproblem, så tror jag att det blir svårt att gera passbiten på ett snyggt sätt - därför skulle jag rekommendera TS att kolla upp måtten, om en sockel till köksbänkar skulle passa. Då blir det ingen gering, bara raka snitt som göms i dom färdiga plastviklarna. Därefter är det bara att trycka fram lite PL400 vid monteringen som ska göras efter ditt koncept.
Jag hade också gjort som du beskriver - enkel och bra lösning. Men eftersom TS överhuvudtaget ser det här som ett byggproblem, så tror jag att det blir svårt att gera passbiten på ett snyggt sätt - därför skulle jag rekommendera TS att kolla upp måtten, om en sockel till köksbänkar skulle passa. Då blir det ingen gering, bara raka snitt som göms i dom färdiga plastviklarna. Därefter är det bara att trycka fram lite PL400 vid monteringen som ska göras efter ditt koncept.
Jag tackar för svaren. Jag visste inte vad gering var för något och var tvungen att kolla upp det. Jag klarar inte att gera och jag vet inte hur jag får tag på taklisten så det känns inte görbart.
Jag siktar på att hitta en sockel till köksbänkar och skruva fast den inifrån garderoben och sedan hoppas jag byggvaruhuset kan hjälpa mig med hur jag döljer skarvarna.
Jag siktar på att hitta en sockel till köksbänkar och skruva fast den inifrån garderoben och sedan hoppas jag byggvaruhuset kan hjälpa mig med hur jag döljer skarvarna.
Köp en 45 * 70 såga till två bitar och kila fast ovan gadroben ca20mm in de kan gärna vara lite för korta. Skuva rakt genom gadroben. Köp ett hyll plan och få uppsågat på byggvaruhuset det skall vara 3 mm lägre än vad du behöver och så skall frontbiten gå förbi gavelbiten plus 1 mm. Köp latex sätt stora klickar latex på reglarna och tryck fast håller bra. Latexa längs upp mot taket.
Jag har förstått att jag ska sätta upp en list mot taket bakom passbiten och limma fast den samt skruv igenom garderoben underfrån.
Men jag var på byggvaruhus idag och kollade på färdiga socklar. De var väl bra i sig, men plastvinkeln som man sätter i ytterhörnet var väldigt trist. Jag ska kolla imorgon på ett annat byggvaruhus.
Alternativet är alltså att köpa mdf och gera dem? Jag funderar på att ge mig på det trots allt. En geringssåg kostar bara 399 på Clas Ohlson. Jag förstår att kvaliteten är tveksam men jag behöver bara använda den två gånger.
Men jag var på byggvaruhus idag och kollade på färdiga socklar. De var väl bra i sig, men plastvinkeln som man sätter i ytterhörnet var väldigt trist. Jag ska kolla imorgon på ett annat byggvaruhus.
Alternativet är alltså att köpa mdf och gera dem? Jag funderar på att ge mig på det trots allt. En geringssåg kostar bara 399 på Clas Ohlson. Jag förstår att kvaliteten är tveksam men jag behöver bara använda den två gånger.
Gavelen på sockelen är väl vit, låt denna bli synlig. Annars kan du köpa ett hyllplan och få sågat i varuhuset Det blir bättre och lättare än att gera.
T ex beijer tar nästan inget för att såga till mdf i exakta bitar som du sedan får måla vita själv. De gerar säkert också om du ber dem. Måla med lackfärg, det blir snyggast. Skumgummiroller ska det vara, men det kan du ju få hjälp med på ex k-rauta. Sedan ska du köpa dig en förpackning med målarfog. Med den döljer mn alla skrivhål, skavanker etc. Snickarens bäste vän! 
Nu är jag klar. Jag valde att köpa hyllskivor och såga ut dem, Sedan skruvade jag inifrån garderoberna och satte latex längs alla kanter. Det blev relativt enkelt och tillräckligt bra (min ambitionsnivå är nog inte i nivå med många andra här på forumet).
Jag tackar för all hjälp. Utan er hade det nog inte blivit nåt gjort alls.
Jag tackar för all hjälp. Utan er hade det nog inte blivit nåt gjort alls.