2 191 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Gjuta carport?
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Vi klurar vidare på vår carport och med min tanke om att ha en terass ovanpå carporten. Så kom jag på iden att kanske helgjuta en carport? Med ett platt tak där man kan plantera saker? Förutom bygglovsmässiga problem, är det här något man kan göra själv? Eller måste man anlita proffs för sådant?
Hållfasthetsmässigt går ju allt att lösa med dimensionering, men hur ser ni på planteringsyta ovanpå carporten? Tanken är att ha ett platt tak med en lagom "sarg" runtom för att hålla inne jord, sand och sten för att plantera tåliga små växter på med en yta där man själv kan umgås med vänner och bekanta. Avrinningen av vatten ordnas med avrinningshål/dränering.
Jag antar här att man måste ha en speciell typ av cement här för att betongen ska bli mer tät så inte armeringen börjar rosta?
Nåt mer man bör tänka på? Tankar?
Hållfasthetsmässigt går ju allt att lösa med dimensionering, men hur ser ni på planteringsyta ovanpå carporten? Tanken är att ha ett platt tak med en lagom "sarg" runtom för att hålla inne jord, sand och sten för att plantera tåliga små växter på med en yta där man själv kan umgås med vänner och bekanta. Avrinningen av vatten ordnas med avrinningshål/dränering.
Jag antar här att man måste ha en speciell typ av cement här för att betongen ska bli mer tät så inte armeringen börjar rosta?
Nåt mer man bör tänka på? Tankar?
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
JO självklart ska det ordnas med dränering vid kanterna så det inte samlas vatten där. Men jag tänkte mer på oron över att armeringen rostar och spränger betongen. Men då borde väl husgrunders armering rosta också antar jag.
Klicka här för att svara