Hej,

Har varit på byggmax igen, de hade märkt fel på stället där lecablocken fanns, 19cm stod det, nu visar det sig att det är 15cm jag har kommit hem med. 15x19x59cm. Då jag har plockat med 66 block hem, och det är en bit till butiken så är jag inte jättepigg på att åka dit och byta. Och någon hjälp lär jag inte få.

Men nu till min fråga. Jag ska mura upp ett rum inomhus. Det ska vara 2x2meter stort. Jag hade räknat med att få hem 19x19x59cm block, nu saknas det alltså lite. Ända sättet för mig att lösa detta är att ställa blocken på höjden, så bredden blir 15cm och höjden 19cm. Då räcker blocken. Men duger detta? Blir det för rangligt?

Till saken hör också att det inte finns några spår för armeringsjärn i dessa block. Behöver jag egentligen armera mer än det undre och övre lagret i en inomhusvägg? Den kommer ju inte få några sidobelastningar.

Suck. Byggmax.

Mvh

Stefan

Om det bara ska bli skiljeväggar räcker det fint med 15 cm tjocklek.
Armering behövs inte.

Det kan väl t.o.m räcka med 9 cm om det bara är en skiljevägg?

Jag har alla mina inner väggar murade med 9cm block jag har lagt stegar i vartannat skifte och nät innan jag putsade det är stabilt.

Stegar?

En armering av ca 3mm stål som ser ut som en stege. Jag tror att korrekt benämning är bistål.

Bistål verkar dyrt. Borde det inte räcka med ett enkelt armeringsjärn (typ 8mm) varannat skift.

Jag betalade 31 Kr ex moms för ett fyrameters längde obehandlat när jag byggde 2010.

J.B. skrev:
Jag har alla mina inner väggar murade med 9cm block jag har lagt stegar i vartannat skifte och nät innan jag putsade det är stabilt.
En skiljevägg som är 9 cm tjock och gissningsvis 2,5-3,0 m hög kan verka lite vinglig. Jag vet inte riktigt vad horisontalarmering skulle gör för nytta, om väggen står på t ex en betongplatta. Har du funderat på något så oortodoxt som vertikalarmering i putsskiktet?
Eller är det nätat inomhus?

Ja det är nätat inomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.