Ska gräva ur källaren, gjuta nytt och klinkra. Huset är dock gjutet direkt på marken, så 150 mm under golvet slutar ytterväggen. Vill inte gräva djupare än dräneringen, så hur ska man göra. Lägga byggplast, Isolera 50 mm och gjuta 100 mm?? Kan man få golvvärme till en rimlig kostnad på det??

Har du råd att offra lite takhöjd? Då kanske du kan få till iaf 15 cm isolering under plattan. Lägger du kapillärbrytande cellplast (Pordrän/Isodrän) så behöver du inte heller ha ett makadamskikt underst.

Det är 1,94 i takhöjd nu så jag vill ju inte ha lägre. Om jag inte lägger golvvärme hur tycker du underarbetet ska se ut?

Känns som att under laget kommer att se ut så här.

Klinker
Platta 900
Fiberduk
isodrän 650
fiberduk

Hur låter det??

Låter som en fullt fungerande platta, men om du väljer att ha golvvärme i den så blir den ganska dyr i drift med tanke på den relativt tunna isoleringen. Frågan är väl vad komforten är värd för dig?

jag kommer inte sätta in golvvärme pga att underarbetet inte kan göras på rätt sätt. Nu var det väldans svårt att få tag på isodränskivor så undrar vad man har för alternativ? kan man sätta vanlig byggplast som kapilärbrytande och ta vanlig cellplast? Eller tänker jag fel? Är det dumt att sätta plast underst? Det jag tyckte va bra med isodrän var att hela plattan kunde "andas". Bli blöt och sen torka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.