Jag har börjat planera att bygga ut huset ganska rejält med altanen på plintar som grund. jag byggde en altan ganska nyligen på ca 50m2 Den vill jag nu bygga in 45m2 i 1,5 plan. Jag byggde den ganska robust. Den är 4,5 djup, jag har en bärlina i ytterkant och en på mitten i 195x50mm. på dessa ligger det 195x50 som golvreglar förankrade i huset, med stolpskor och franska Stående plankvägg).
Jag har gjutit plintar. Först har jag grävt ur ca0,5m2, tippat i en full skottkärra betong i hålet, så jag fått en sula/Klump, på denna har jag sedan gjutit plinten med 2 armeringsjärn, som stuckits in i bottenklumpen. Plinthålen är ca 80cm djupa inkl sulan. Jag har dock ganska mycket plats under så jag kan fyll in chaktmassor, för att få en högre frostfritt djup om nödvändigt. Tror dock att huset isolerar av så det inte blir några större problem med tjäle (Göteborg).
Plintarna står med knappt 2m mellan. Totalt 12 Plintar på de 45 som skall byggas över.
Huset är ett 40 tals hus med källare. Marken är främst kompakt lera. Någon som tror detta kan vara ok, eller ser ni stora risker med konstruktionen?
Vill göra detta då det ger mig en relativt kostnadseffektiv lösning. Att ta ner altanen schakta och gjuta en platta från grunden, är inte aktuellt, i så fall hamnar det nog i malpåse.
Tacksam för Synpunkter
Morgan