1 954 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hur gipsar jag de gamla takstolarna?
Jag ska gipsa taket i det som ska bli badrum. Takstolarna håller inga standardmått så det är någon meter mellan dem. Hur gör jag bäst för att gipsa ett sådant tak?
Normalt brukar ju skivan sättas i samma riktning som takstolarna så att man kan skruva i kanterna. Men det borde väl gå lika bra att sätta dem tvärs över stolarna? Spika på längsgående råspont, t ex tre rader per skiva och skruva på skivan? Behöver man stötta upp kortsidan av skivan också?
Saken är den att jag behöver bygga så lite i höjd som möjligt.
Tacksam för hjälp.
Normalt brukar ju skivan sättas i samma riktning som takstolarna så att man kan skruva i kanterna. Men det borde väl gå lika bra att sätta dem tvärs över stolarna? Spika på längsgående råspont, t ex tre rader per skiva och skruva på skivan? Behöver man stötta upp kortsidan av skivan också?
Saken är den att jag behöver bygga så lite i höjd som möjligt.
Tacksam för hjälp.
om du vill spara höjd så kan du sätta gles/reglar mellan takstolarna på cc300, då bygger det inte mer än gipset, dvs. 13mm. Lämpligt är att även använda gipsskivor som också är ändfasade, så blir allt så mycket enklare när det kommer till spackling.
/F
/F
Ah, smart! Hur tjock bör glesen vara för att ge rätt styvhet? Jag har ju klämt i isolering mellan stolarna så alltför tjockt kan jag inte bygga in där emellan.
Är lite orolig inför spacklingen eftersom jag vet att det är svårt att få riktigt snyggt. Vi ska ju bara spackla och sen måla med våtrumsfärg. Då vill man inte ha synliga skarvar.
Är lite orolig inför spacklingen eftersom jag vet att det är svårt att få riktigt snyggt. Vi ska ju bara spackla och sen måla med våtrumsfärg. Då vill man inte ha synliga skarvar.
Klicka här för att svara