2 903 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Riva vägg/Hjälp i norrköpingsområdet
Medlem
· östergötland
· 4 inlägg
Hej!
Jag är helt ny i husvärlden! Men nu vill jag i alla fall riva en vägg mellan kök och hall och behöver lite tips.
Jag vet att den inte är bärande men det sitter ett element på den väggen + ett telefonjack och ett kontaktuttag.
Hur går jag tillväga? Behöver man ta ut någon som först tittar på väggen och tittar på vad som måste göras eller kan jag ta ut en rörmokare(?) som fixar elementet direkt?
Någon som kan rekommendera en firma?
Som sagt jag är nybörjare :blushing: Hjälp tack
Jag är helt ny i husvärlden! Men nu vill jag i alla fall riva en vägg mellan kök och hall och behöver lite tips.
Jag vet att den inte är bärande men det sitter ett element på den väggen + ett telefonjack och ett kontaktuttag.
Hur går jag tillväga? Behöver man ta ut någon som först tittar på väggen och tittar på vad som måste göras eller kan jag ta ut en rörmokare(?) som fixar elementet direkt?
Någon som kan rekommendera en firma?
Som sagt jag är nybörjare :blushing: Hjälp tack
Du behöver en elektriker som kopplar ur uttaget, en rörmokare som kopplar ur elementet verkar det som. Ska väggen tas bort helt eller ersättas med nåt?
Ska väggen bara bort så kopplar Du ur elen i närmaste skarvdosa.
Var i från kommer rören till elementet? i väggen eller golvet? Är det ett eller två rör till elementet? De/det rör som elementet är kopplat till måste också göras nåt med, ska Du göra i ordning golvet på nåt vis också?
Är telefonjacket sist på ledningen eller går det kablar vidare till andra jack från det här? i så fall behöver Du dra om telefonkabeln också.
Ska väggen bara bort så kopplar Du ur elen i närmaste skarvdosa.
Var i från kommer rören till elementet? i väggen eller golvet? Är det ett eller två rör till elementet? De/det rör som elementet är kopplat till måste också göras nåt med, ska Du göra i ordning golvet på nåt vis också?