2 903 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Riva vägg/Hjälp i norrköpingsområdet
Medlem
· östergötland
· 4 inlägg
Hej!
Jag är helt ny i husvärlden! Men nu vill jag i alla fall riva en vägg mellan kök och hall och behöver lite tips.
Jag vet att den inte är bärande men det sitter ett element på den väggen + ett telefonjack och ett kontaktuttag.
Hur går jag tillväga? Behöver man ta ut någon som först tittar på väggen och tittar på vad som måste göras eller kan jag ta ut en rörmokare(?) som fixar elementet direkt?
Någon som kan rekommendera en firma?
Som sagt jag är nybörjare :blushing: Hjälp tack
Jag är helt ny i husvärlden! Men nu vill jag i alla fall riva en vägg mellan kök och hall och behöver lite tips.
Jag vet att den inte är bärande men det sitter ett element på den väggen + ett telefonjack och ett kontaktuttag.
Hur går jag tillväga? Behöver man ta ut någon som först tittar på väggen och tittar på vad som måste göras eller kan jag ta ut en rörmokare(?) som fixar elementet direkt?
Någon som kan rekommendera en firma?
Som sagt jag är nybörjare :blushing: Hjälp tack
Du behöver en elektriker som kopplar ur uttaget, en rörmokare som kopplar ur elementet verkar det som. Ska väggen tas bort helt eller ersättas med nåt?
Ska väggen bara bort så kopplar Du ur elen i närmaste skarvdosa.
Var i från kommer rören till elementet? i väggen eller golvet? Är det ett eller två rör till elementet? De/det rör som elementet är kopplat till måste också göras nåt med, ska Du göra i ordning golvet på nåt vis också?
Är telefonjacket sist på ledningen eller går det kablar vidare till andra jack från det här? i så fall behöver Du dra om telefonkabeln också.
Ska väggen bara bort så kopplar Du ur elen i närmaste skarvdosa.
Var i från kommer rören till elementet? i väggen eller golvet? Är det ett eller två rör till elementet? De/det rör som elementet är kopplat till måste också göras nåt med, ska Du göra i ordning golvet på nåt vis också?
Är telefonjacket sist på ledningen eller går det kablar vidare till andra jack från det här? i så fall behöver Du dra om telefonkabeln också.
Medlem
· östergötland
· 4 inlägg
1: Väggen ska bort helt
2: Röret till elementet kommer från golvet och det är ett rör
3: Meningen är att det ska läggas nytt golv i hallen (likadant som i köket)
4: Vet ej mer om telefonjacket än att det inte är Första jacket.
Tack för att du tagit dig tid att svara
Men vad det låter som är att jag behöver ha ut en elektriker och en rörmokare för att fixa med elen och elementet?

2: Röret till elementet kommer från golvet och det är ett rör
3: Meningen är att det ska läggas nytt golv i hallen (likadant som i köket)
4: Vet ej mer om telefonjacket än att det inte är Första jacket.
Tack för att du tagit dig tid att svara
Med reservation för att jag inte är rörmokare så tror jag att ett rör är ett problem. Som jag minns det efter diskussioner med rörmokare här hemma så är ett element med 2 rör bara att plugga, möjligen skulle Du få problem med att dölja det men i övrigt är det enkelt.
Med ett rör så har jag förstått det som att Du inte bara kan plugga röret om det inte är det sista på på den slingan, men sånt ska ju rörmokaren veta och berätta och lösa.
Att identifiera rätt kablar och koppla ur dom är ett elektrikerjobb även om många hempulare gör sånt själva eftersom det är enkelt OM man vet vad man gör
men vet Du inte det så ta ut en elektriker.
Inget av dom här jobben tar lång tid men Du får säkert betala för en timme + nån bilavgift, rörmokaren som hjälpte mej i höstas tog 375 kr/tim (tror det är ganska lågt) + 300 för bilen, kan vara en vägledning.
Telejacket måste Du väl göra nåt åt om Du inte bara kan sätta det på väggen närmast? annars bör elektrikern kunna råda nåt om det.
Ha, ha tanken med forumet är ju att vi som kan nåt om nåt ska ta oss tid att svara så det var väl f-n om jag då bara skulle sitta här å läsa
Med ett rör så har jag förstått det som att Du inte bara kan plugga röret om det inte är det sista på på den slingan, men sånt ska ju rörmokaren veta och berätta och lösa.
Att identifiera rätt kablar och koppla ur dom är ett elektrikerjobb även om många hempulare gör sånt själva eftersom det är enkelt OM man vet vad man gör
Inget av dom här jobben tar lång tid men Du får säkert betala för en timme + nån bilavgift, rörmokaren som hjälpte mej i höstas tog 375 kr/tim (tror det är ganska lågt) + 300 för bilen, kan vara en vägledning.
Telejacket måste Du väl göra nåt åt om Du inte bara kan sätta det på väggen närmast? annars bör elektrikern kunna råda nåt om det.
Ha, ha tanken med forumet är ju att vi som kan nåt om nåt ska ta oss tid att svara så det var väl f-n om jag då bara skulle sitta här å läsa
Medlem
· östergötland
· 4 inlägg
Jag har lärt mig att inte stoppa in fingrarna i kontakter så NEJ jag gör det inte själv
Jag tar och ringer både rörmokare och elektriker idag 
Tack tack
Tack tack
Klicka här för att svara