53 252 läst ·
15 svar
53k läst
15 svar
Expanderskruv - montering
Sida 1 av 2
Jag ska fästa en stålbalk i betongplattan och tänkte använda expanderskruvar, så jag köpte Biltemas 10x120mm i varmförzinkad utförande.
Men jag har aldrig själv använt expanderskruv förut, så jag har dålig pejl på hur det fungerar.
Skruvarna ramlade inte diekt ner i hålen, jag fick slå ganska hårt.
Men när jag ska dra muttrarna så verkar inte skruvarna suga fast riktigt i hålen.
Sämst är de hål jag fick slå ner skruvarna i hårdast.
Funderar lite om betongen är för porös...plattan är 50år och jag vet att den har varierande kvalité.
Eller dålig skruvkvalité?
En skruv åkte upp ca 20mm, så jag lättade på muttern och knackade ner den igen.
Den kanske fäster en aning bättre efter det.
Men ingen skruv nyper helt fast.
Jag antar att skruven ska fästa så att man kan dra "väldigt" hårt och inte vara "svampig".
-Hur hårt ska man kunna dra en 10mm skruv?
-Hur långt ska skruven åka upp ur hålet innan den "hugger fast"?
Hjälp mottages tacksamt
Men jag har aldrig själv använt expanderskruv förut, så jag har dålig pejl på hur det fungerar.
Skruvarna ramlade inte diekt ner i hålen, jag fick slå ganska hårt.
Men när jag ska dra muttrarna så verkar inte skruvarna suga fast riktigt i hålen.
Sämst är de hål jag fick slå ner skruvarna i hårdast.
Funderar lite om betongen är för porös...plattan är 50år och jag vet att den har varierande kvalité.
Eller dålig skruvkvalité?
En skruv åkte upp ca 20mm, så jag lättade på muttern och knackade ner den igen.
Den kanske fäster en aning bättre efter det.
Men ingen skruv nyper helt fast.
Jag antar att skruven ska fästa så att man kan dra "väldigt" hårt och inte vara "svampig".
-Hur hårt ska man kunna dra en 10mm skruv?
-Hur långt ska skruven åka upp ur hålet innan den "hugger fast"?
Hjälp mottages tacksamt
Produkter som diskuteras: "Expanderskruv"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Du får inte borra för djupt!
Skruvens undre del måst ta i bottnen på hålet.
För att få skruven att fästa i hålet måsta du slå HÅRT på den så att den expanderar och fastnar.
Skruvens undre del måst ta i bottnen på hålet.
För att få skruven att fästa i hålet måsta du slå HÅRT på den så att den expanderar och fastnar.
Ahhh...jag borrade ett par cm djupare än skruven...
Du menar alltså att det är själva änden på skruven som ska expandera först genom att den pressas/slås mot hålets botten?
Jag trodde det var den lösa ringen i änden på skruven som låser fast skruven genom att den tar i hålet och kragas ut över den koniska änden när man börjar skruva.
Fel alltså?
Så vad gör man nu då?
Försöker skruva upp skruvarna helt (om det går) och kör ner kemankare innan man sätter tillbaks dom?
Du menar alltså att det är själva änden på skruven som ska expandera först genom att den pressas/slås mot hålets botten?
Jag trodde det var den lösa ringen i änden på skruven som låser fast skruven genom att den tar i hålet och kragas ut över den koniska änden när man börjar skruva.
Fel alltså?
Så vad gör man nu då?
Försöker skruva upp skruvarna helt (om det går) och kör ner kemankare innan man sätter tillbaks dom?
62_an, du har gjort helt rätt. Men man ska oxo dunka ned dem så pass djupt så att man bara precis har något gängvarv kvar (ha mutter kvar så de inte försvinner).
Sedan "halkar månge bultar upp några mm eller om man har otur, någon cm. Tar de aldrig stopp så får du ju upp hela bulten och kan då börja om.
Hålen bör vara rena så att man får ned bulten. Man kan oxo prova att smörja konan lite lätt så att bultenlättare glider in o kilar i hylsan.
Sedan "halkar månge bultar upp några mm eller om man har otur, någon cm. Tar de aldrig stopp så får du ju upp hela bulten och kan då börja om.
Hålen bör vara rena så att man får ned bulten. Man kan oxo prova att smörja konan lite lätt så att bultenlättare glider in o kilar i hylsan.
Så du menar alltså att man kan borra djupare än vad man behöver?Mr_XXX skrev:
Om man börjar om, är det inte risk att hålet "slits ut" så att fästet blir ännu sämre?Mr_XXX skrev:
Eller om det funkar, då kanske man kan göra som jag försökte, dvs om dom följer med för långt, lossa muttern, knacka ner igen och börja om?
Men smörja, blir inte friktionen även sämre mot hålväggen då?
Sitter fast... Det var just det jag funderar över...Heco anger att deras 120x10 ska dras med 30Nm. Hur mycket Biltemas ska dras framgår ju inte. Men mina skruvar följer med upp för betydligt mindre moment/kraft. Så jag antar att dom inte sitter fast.anaitis skrev:
Jag har använt Biltemas expanderskruv till syll och de fungerade bra, jag kanske kasserade någon, minns inte varför. Det var helt ny betong, kanske är betongen för porös som du skriver (var är Tyresö?). Jag drog "lagom" och det var inga problem
Men vad ska jag göra om det är ett faktum att den inte riktigt drar?
Och det finns inte plats för fler hål i balken.
Att försöka dra ut hela blir nog jobbigt, kanske inte heller möjligt...
Hur tunnflytande är kemankare - går det att få kemankaret att krypa ner i glappet runt skruven när den sitter på plats?
Andra idéer?
Hur tunnflytande är kemankare - går det att få kemankaret att krypa ner i glappet runt skruven när den sitter på plats?
Andra idéer?
Jag skulle snurra vidare på muttrarna tills den antingen fastnar eller kommer upp, kommer den upp kan du göra om proceduren med en lätt smörjning på konan o eventuellt bända upp hylsan lite så att den tränger i hålet mer och glappar lite mot bulten. Fastnar de ändå inte kan du köpa kemankarampuller som du släpper ned i hålet innan du slår ned expandern (med eller utan hylsa) (eller gängstång) eller bara använda epoxilim/kemisk metall som man kletar ned i hålet och sen pressar ned expandern eller gängstång. Låt härda och dra sen muttrarna.62_an skrev:Men vad ska jag göra om det är ett faktum att den inte riktigt drar?
Andra idéer?
Ska balken bara ligga mot betongplatta? Belastningar?
Ahh..jag förstår...Maveric77 skrev:
Som jag sa så säger Heco 30Nm (http://www.heco.se/trycksaker/PDFer/Pdf_katalog/Heco_kat_betonginf.pdf) och man kan väl anta iaf att Biltemas är nåt liknande.
Jag tyckte 30Nm lät mycket mer än jag kan dra skruvarna med. Iofs så har jag lyckats få lite bättre fäste lite högre upp i hålen, men inte så att det blir stumt direkt.
Så jag testade med en enkel momentnyckel från Biltema och man måste dra ca 5-6kgm, som motsvarar 50-60Nm innan muttern vrider sig.
Så då verkar väl va allt frid och fröjd då?! Jag tyckte inte det drog alls! :blushing:
Eller det kanske är dags att skaffa ny momentnyckel??
Jag borrar alltid så djupt att jag kan slå i hela expandern om jag inte ska ha den kvar. Du ska inte göra på ovanstående sätt. Expandern expanderar när du drar åt muttern och inte genom att du slår ner den. Nästa gång du ska fästa något i betong tycker jag att du ska pröva betongskruvar som är grovgängade. Du behöver borra ett mindre hål och inte slå i någon bult.anaitis skrev:
Produkter som diskuteras: "betongskruvar"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer