Byggmaterial & Byggteknik
Immobil: Polyeten är inte lätt att limma, men detta borde funka: 3M Scotch-Weld 90 Starklim Det perfekta limmet för plaster (även polyeten och polypropen) mot trä, metall och många andra material. Mycket lämpligt för limning av högtryckslaminat mot bord, skåp och hyllor. Hög initial och slutlig styrka. Snabbtorkande. Temperaturbeständigt upp till 71 °C Täckförmåga: Cirka 3,7 m²/burk
jonatannn: En variant är ju denna oxå. Någon som vet vart man kan handla dessa i Göteborg? http://7stera.se/prod.htm
krr: Tack för svar! Får jag fråga vad uppstartspriset var? Jag har sett priser på 1000-3000 kr för endast tilverkningen av ett nytt profilstål :(
mycke_nu: Inga generalskarvar som sagt. Fäst upp OSBn med några få skruvar och skruva sedan på gipsen med längre skruv genom OSBn in i reglarna.
lajsiiwan: Gå efter det som norrbottenstorpet skrev. I jobbet går vi alltid efter BKRs anvisningar och använder alltid våtrumsgips i badrum.
Enk Projektet: I metall funkar den inget bra men i gamla hål i gips, leca, lättbetong, siporex och liknade matrl är dom kanon. Har du träffat mitt i plåtregeln kan det funka med gipsankare (molly) men det är inte säkert. Kan du flytta åt något håll tror jag det är lättare/bättre.
jeppeknaster: Har det inte varit nån balk ovanför när det varit fönster ser jag inte varför man skulle behöva en om man inte breddar mer utan bara sågar ut nedåt. Dessutom har du inte samma last på en gavel som på en långsida. På en gavel kan man normalt sett ta upp hål utan att förstärka (iaf på trähus m träfasad). Nu är jag inget proffs så vänta gärna tills dess att någon mer kunnig
Ralf56: Jag har kollat så gott jag kan och det verkar helt ok. Jag tänkte skruva upp panelen med så pass korta skruv att dom inte performerar plåten bara regeln. Det tar nog en vecka att dra bort plåten.
Mr_T: OK, jag inser nog det och är benägen att backa ur... En faktor är att vi ska lägga om taket till våren med ny spont osv så då finns möjlighet att "komma åt" uppifrån om det kan göra någon skillnad?
Jan-Å: Ja en bild är nog nödvändigt om man ska kunna svara nåt annat än en gissning. Men tills dess så gissar jag följande, ja dom är bärande för det verkar löjligt överdimensionerat att ställa 2 150x150 för att kunna bygga ett altare. Förmodligen hitta man nåt bakom kakelugnen som man var tvungen att dölja, därav altaret. Eller så bodde det religiösa människor där före Er som
gaia: slog Mapei Antique och hittade info på engelska och det står att det är cementfritt ....så det är en ju bra . Det finns en produkt av serien Antique som används till att spärra tunt (5mm) och sen en annan produkt som man putsar över den första med. Spärren ska binda kloridsalter ( i Venedig?) och hindra dom att tränga genom. Gissar på hydraulisk kalk + tillsatser typ armerings fiber
Helioz: Ett tips kan vara att sätta foderklossar ovanför klinkersockeln så blir det en mer naturlig "start" för dörrfodret.
Jan-Å: [citat] Nä, plötsligt är golvvärme inte så intressant. Kan bara önska lycka till och hoppas att det går bra för dej på operationen och för mor å barn med födseln!
magnushasselqvist: Hej och tack Det var snabbt !!! mvh Magnus
Ola78: [citat] Jo, kan nog hålla med dig om färgen. Om muren blir så varm tror jag knappast att det räcker med 1 dm till brännbart material och färgen lär väl inte hålla heller i så fall. Nu var det min sotare som sa detta men jag har inte märkt något på våran murstock i alla fall och den är målad med vanlig putsfärg. Ring du till sotaren, det är ju även de som ska besikta allt sedan
Fasting65: Jag trodde du svarade på min fråga i inlägg nr 21 där jag ställde en direkt fråga till dej vad din rekommendation till trådstartaren var. Det vore ändå intressant för att få en bredare bild av hur man kan lösa ovanstående problem om du - byggare henke - gav lite mer utförliga svar hur du tänker. Det är ju trots allt ett självbyggarforum där folk vill ha hjälp. Att bara säga
kinshasa: Tack för ett bra förslag- googlade fram några intressanta modeller. Mvh Jörgen
Mikael_L: Ja OK. Jag vet inte vad man brukar välja. Men att den höjden bör ligga på något mellan ytterväggens isoleringstjocklek och vindsbjälklagets isoleringstjocklek är väl rätt klart. Om höjden c är lika med väggens isolertjocklek så betyder det i praktiken att väggarna "är lite högre" och taket "lite mindre" isoleringsmässigt. Jag skulle inte överdriva detta, iaf om huset har
Hus-kvarna: Hej! Håller som bäst på att renovera hallen vide entré här hemma. Huset är reviterat med spiktegel, vindpapp- plankvägg och sen med lite tur nån form av lättare isolering. efter det nån tunnare spåntvägg. Tycker att denna vägg är rätt kall ( det har varit en luftspalt där innan och tunn vägg utanför) Tänkt att även nu göra en luftspalt för att bygga in eldosor mm, fast inte
Badkarl: [citat] Hej TheStills och tack för ditt svar. Väggen är inte av trä. Såvitt jag förstår av ritningen så ska den vara av tegel (helsvart betyder tegel). Om det är sant så sitter det en hel del puts på teglet.
Matti_75: Mornar är enda tiden på dygnet som telefonen är tyst så man får något gjort.
mape17: Hej Har ett hus byggt 82 (Prefab hette tillverkaren). där ser golvkonstruktionen ut enligt följande uppifrån och ned. Matta/Parkett Lumppapp 22mm golvspånskiva (ev 0,2mm plast kommer inte riktigt ihåg men jag tror det fanns, kan även varit under frigoliten) 60 mm frigolitisoleriong 100 mm betongplatta 300 mm kapilärbrytande skikt (grus i någon form) Därefter marken i form av grusås.
cederbusch: Ursäkta om jag lånar tråden en smula. Om man ska sänka taket så att pottor få plats, hur gör man då för att pottan ska ligga rätt och helst tätt mot gipset? Limma fast mot gipset innan man skruvar fast skivan i taket?
byggare henke: om du ska isolera mera så är det ide att rikta väggen också. annars hade du bara fått en trumma om gjorde som oskis 123 tipsa om
Jobo123: funderade oxå på möbelspottar, får se om jag orkar regla ner, blir ändå ca 3-4cm lägre i takhöjd då, får känna på det! men tack för dina svar!
calle336: ja en sån såg skulle jag vilja ha också. men har nyss köpt en vedprocessor så får hållas där tror jag :)
Jan-Å: [citat] Det rinner ner i isoleringen, det är väl därför man bygger med en sån luftspalt som Du beskrev i ditt förra inlägg. Till TS skulle jag råda att antingen följa Mikael_L:s råd för byggnation eller låta bli att isolera eller låta bli att förvara fuktiga grejer i lokalen. Din plan att bygga ett isolerat utrymme utan luftspalter i vägg och tak av en byggnad som från början