Ska sålla ut takstolarna 95mm för isoleringen o tänkte fråga om det räcker med 100mm skruvar om man borra in 50mm i 95reglarna så 50mm sitter fast i takstolen och 50mm i reglen. Blir det för klent eller räcker det?
/Christian

Sålla??

Du vill sala på dina takstolar för att kunna klämma in mer isolering?

Antar att du tänkt göra detta underifrån och då hade jag lagt reglarna kors takstolarna för att minska köldbryggorna.
Och tagit längre skruv, stå där och fightas med varenda skruv finns det ju ingen anledning att göra. Sätt dem med en 150 skruv direkt. Vad som håller beror ju lite på hur grova skruv du har också....

Oj menade givetvis sala ut!! Vi har tänkt att lägga i kors först blir det 120mm isolering, 95 sen diffusionsspärr och utanpå den 45mm isolering.

Tack för svaret

eller skruvat fast reglarna på skrå med dina 100mm skruv.

Varför inte en bit byggplyfa och skruva ihop dem från sidan.

Mikael_L
PCLarsson skrev:
Och då inte korsregla dom då?

Hubbe2 skrev:
eller skruvat fast reglarna på skrå med dina 100mm skruv.
Ja det skulle ju faktiskt funka d^_^b

PCLarsson skrev:
Förstår inte redigt hur du menar?

Mikael_L
Jag tror han menar ungefär så här, men med plyfa eller spikad och limmad masonit istället för spikplåtar.
dscn1744_79951350.jpg

Mikael_L skrev:
Jag tror han menar ungefär så här, men med plyfa eller spikad och limmad masonit istället för spikplåtar.
[bild]
Precis så, vet dock inte hur mycket bättre effektivare det blir om man försöker att minimera köldbryggor genom att lägga i kors.

Själv tänker jag sala på utvändigt i samband med att jag byter tak.

Jag salade på mina som bilden ovanför men inte kloss an mot takstolen utan hängande i plyfabitar 10cm från takstolen. Så att köldbryggan verkligen bryts.
Plyfabitarna fäste jag med ett gäng ankarspik och regeln jag salade på var 45x95.
Plastade och satte sen en 45a i kors också innanför allt.

Klyv till klossar 50mm tjocka ~100mm långa & skruva fast
under takstolarna med lämpligt c-c mått. (600mm?)
Skruva (spika) därefter en 45mm regel under klossarna.
=Enkelt och mindre köldbryggor...

Kör du på Plyfa-sättet (oxå bra sätt) enligt para, så isolera utrymmet mellan plyfa-skivorna
(mellan takstol och den hängande regeln)

Fixade till titteln på tråden
/Mats
Moderator

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.