8 011 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Skruvar till sala ut takstolar?
Medlem
· Kronoberg
· 12 inlägg
Ska sålla ut takstolarna 95mm för isoleringen o tänkte fråga om det räcker med 100mm skruvar om man borra in 50mm i 95reglarna så 50mm sitter fast i takstolen och 50mm i reglen. Blir det för klent eller räcker det?
/Christian
/Christian
Sålla??
Du vill sala på dina takstolar för att kunna klämma in mer isolering?
Antar att du tänkt göra detta underifrån och då hade jag lagt reglarna kors takstolarna för att minska köldbryggorna.
Och tagit längre skruv, stå där och fightas med varenda skruv finns det ju ingen anledning att göra. Sätt dem med en 150 skruv direkt. Vad som håller beror ju lite på hur grova skruv du har också....
Du vill sala på dina takstolar för att kunna klämma in mer isolering?
Antar att du tänkt göra detta underifrån och då hade jag lagt reglarna kors takstolarna för att minska köldbryggorna.
Och tagit längre skruv, stå där och fightas med varenda skruv finns det ju ingen anledning att göra. Sätt dem med en 150 skruv direkt. Vad som håller beror ju lite på hur grova skruv du har också....
Medlem
· Kronoberg
· 12 inlägg
Oj menade givetvis sala ut!! Vi har tänkt att lägga i kors först blir det 120mm isolering, 95 sen diffusionsspärr och utanpå den 45mm isolering.
Tack för svaret
Tack för svaret
Medlem
· Kronoberg
· 12 inlägg
Medlem
· Kronoberg
· 12 inlägg
Precis så, vet dock inte hur mycket bättre effektivare det blir om man försöker att minimera köldbryggor genom att lägga i kors.Mikael_L skrev:
Själv tänker jag sala på utvändigt i samband med att jag byter tak.
Jag salade på mina som bilden ovanför men inte kloss an mot takstolen utan hängande i plyfabitar 10cm från takstolen. Så att köldbryggan verkligen bryts.
Plyfabitarna fäste jag med ett gäng ankarspik och regeln jag salade på var 45x95.
Plastade och satte sen en 45a i kors också innanför allt.
Plyfabitarna fäste jag med ett gäng ankarspik och regeln jag salade på var 45x95.
Plastade och satte sen en 45a i kors också innanför allt.
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden