Byggmaterial & Byggteknik
Daniel78: [citat] Jag lyfte av vår panna på ca 300kg så här: http://www.akkk.se/huset/flying/index.htm http://www.akkk.se/huset/hole/index.htm Kommer dock inte ihåg om det var 45*95 eller 45*120, trä är starkare än vad man tror :)
Andropov: Hej! Har bytt hela taket på huset, 1,5-plansvilla (45 grader). Luftning upp till nock och två sidoventiler på vindsdelen. Har 5cm luftspalt mellan kattvind/undertak och vindsdelen. Undertaket är knappt en meter ut från huskroppen. Frågan nu när jag ska spika upp undertaket vid takfoten är hur pass stor luftspalt jag bör ha här? Har egentligen fått tre förslag som är följande: Hel
nattugglan11: Tack för svar. Är det lämpligare att ta vanligt fyrkantsrör(stål) som tröskel istället för aluminium?
monsterbyggare: Finns det någon bygg-beskrivning att tillgå på nätet angående luftspalt (yttervägg med trä-paneler) liggande och stående paneler. Många bygger ju helt utan luftspalt både under och över på ytterväggen. Alltså dom sluter hela väggen med spikläkt inget insektsnät eller luftspalt. Runt fönster skall det väl åxå vara luftspalt ovan om man ska göra det korrekt eller? Tack
sepani: Hej, jag har satt upp ett staket i tryckt trä och letar efter en "topplåt" till detta. Staketet är ca 110 mm brett. Är det någon som vet om sådan t ex i svart eller zink finns att köpa "färdig"? Har även en vinkel. Om det inte finns färdit, har ni tips på hur man ska göra? känns ju väl dyrt att ta dit en plåtslagare för detta. Men kanske kan man beställa? Måtten är ju "säkra".
Jan-Å: [citat] Just precis, Du har väl inte ett plattjärn i betongen?? Det har det aldrig varit på mina garage i vart fall så jag göt in ett vinkeljärn som vi köpte hos skrothandlar´n. Det som SBH länkar till brukar jag kalla vinkel bara men det är förstås också ett vinkeljärn, dock inte ett sånt som man gjuter in i garageplattan vid porten ;)
snuttjulle: Är det inte bättre att sätta fast räcket i reglar eller se till att det finns kottlingar att sätta fast räcket i? I villan jag växte upp i satt ett av fästena på "fel" ställe så den drogs ut gipsen en gång för mycket. Det slutade med att det gjordes en stor hjärtformad handukshängare på andra sidan väggen som va en toalett och i den kunde sedan räcket få en stabil bas att sitta
Enk Projektet: [citat] Håller med GustavW på allt här men inte ang Nivellgolv pga det är en dyrare lösning som inte kommer bli lika stum och bra som betong. Kolla med en konstruktör om du är osäker. Har du ingen bra kontakt kan du skicka ett PM till mej.
MaZtoR: [citat] det är bara i zon 1 som det inte är tillåtet i badrum numera. zon 2 är det tillåtet.
Logitech: Jag tätade med fogskum, då jag ska jämna av med flytspackel, så det inte kommer under reglen. Hoppas att jag inte gjorde bort mig nu...
linusab: Tackar för hjälpen. Ventilationskanalerna är nog tyvärr lite för breda.. Vet du om plastex har ngn grossist i Stockholmsområdet? På bauhaus har de en mängd profiler i metall och plast. Dock inga fyrkantiga i plast, bara fyrkantsprofiler i Alu och stål.
gadu^: Som Helioz säger, finns vinterlim överallt. T.ex http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18004.aspx Jag fick tipset av en snickare att köra med vinterlim när jag la spångolv på vinden som vi inredde som sovrum.
anaitis: Med mkt stor sannolikhet är de väggarna inte bärande.
vafan: Hejsan skillnaden du får när du mäter är fuktkvotsgradienten på biten det vill säga att biten har inte nåt sin jämnviktsfuktkvot ännu. är det en 45mm tjock regel som du mäter på, så ska du mäta 30 mm in 2/3 av tjockleken mäter du strax innanför ytan på biten så är den nog ca 3 % torrare. Detta är inget problem eller fel på biten det är bara om du ska klyva den på något
vicvolta: Tack för era inlägg! Har också pratat med sotaren igen. Så nu är vi på banan! :D
MalinW: Det finns även Granabgolv som är av samma princip men har stålreglar istället för träreglar. Det tyckte vi kändes bättre.
SnickarNicke: Här kommer lite bilder på hur det såg ut innan jag rev. Provisoriskt stöd tills snickarNicke har tid [bild] Lite tunt kanske [bild] Bärande? [bild] Så här bra blev det när jag tog bort en överliggare Den var så rutten att alla spikarna satt kvar :O [bild]
Jante: Ta en tur till någon plåtslagare och kolla vad en galvad plåt skulle kosta i rätt mått med nedvikta kanter och limma den på dubbla spånskivor. Enkelt att hålla rent och bör hålla ett tag. Mvh Jante
Ola78: Tack så mycket, nu slipper jag leta. Har i och för sig haft fullt upp så jag har inte hunnit kolla den sen du tipsade första gången. Det är mycket ibland:cool:
Gallimatias: Är det stora hål, som du skriver, så putsa upp med putsbruk. Vilket putsbruk beror på vad som använts tidigare. Är hålen inte större än att en spackelspade täcker över dom hade jag köpt en säck lagningsmassa går utmärkt att spackla med. Se till att dammsuga det som ska lagas.
Stefan N: Vi gjorde en putsad vägg på ett ställe då drog vi först hela väggarna med fix (8mm kam) sen när det torkat så satte vi putsnät och grundade med B-bruk sen ytputs med C-bruk. Vart kanon.
jeppeknaster: Såg att Byggmax hade uppdaterat sina cellplastprodukter ordentligt och nu säljer de tydligen även BEWIs byggsystem. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Isolering/Cellplast/Default.aspx
SBH: satsa på masonit och va noga när du sätter fast den. kolla också så bruket funkar utomhus. kolla om du eventuellt behöver armera
Haegermeister: [citat] Troligtvis var det inte mycke möss där, men i övriga kåken fanns det en del spår Kanske kan man försäkerhetsskull behandla cellplasten med något mössen inte tycker om? vad nu det kan vara... Men nu konstruerar vi med cellplast i detta fallet så så får det bli
jeppeknaster: Betydligt enklare och billigare än "orignalet" http://www.til-tak.no/no/til-tak-light2
pysen78: Tack alla för tipsen! Då sågar jag nog upp parketten ändå, sambon och jag har funderat lite också, och kommit fram till att väggen ska nog stå för gott, så parketten blir sekundär. Mollyplugg i taket alltså, och plugg i de anslutande väggarna. Det ska vara ett dörrhål i också, så jag vill vara på säkra sidan. Tack igen, detta gör att jag lugnt kan planera arbetet med väggen!
Mittbygg: [citat] Det ska bli mycket intressant att följa, lägg gärna ut en cad bild när du börjar få fason på det hela. Jag installerade cad igår men gav upp ganska direkt då det var för avancerat för mig. Det får bli blyerts och papper som vanligt :). Jag bifogar en bild på ett tak som ligger närmast vad jag själv tänkt. Vänligen
Looo: Då återstår bara frågan vad som blir dåligt. Och hur visar det sig? Det är ju bra med tillverkningsdatum och nåt hum hur gammalt man kan låta det bli. T.ex olika limmer och fog på patron. Som "ganska snart" blir omöjliga att få ur patronen, även oöppnade. Väl packade håller cementbaserade produkter mycket längre. Sen är det ju inte bra att säckarna ligger ute som på brädgårn.