Byggmaterial & Byggteknik
Matti_75: Jag har inte använt just den produkten, men jag har använt Thonics andra inspektionsluckor och tycker dom är bra.
Carolin: Husisoleringen blev bra och vi valde serporocs vita silikatfärg som skulle vara den enda som verkligen andas då andra silkikatfärger innehåller bindemedel. Vi har dock ett problem, nere vid marken där snön legat mot väggen har färgen släppt och putsen har spruckit och lossnat från grunden. Varför? Vi har dränerat källaren och det är precis ovanför listen ovanför isolerplattorna.
mycke_nu: Vi skall bygga en större farstukvist (ca 3x3 m2) belägen i ett innerhörn där två huskroppar möts. Eftersom det är NO-läge och ett fönster hamnar under taket vill vi göra det så ljust som möjligt. Funderar därför på ett tak i Lexan (polykarbonat) vilket jag antar att man kan köpa i skivform och skära till själv. Frågan är nu hur skivorna lämpligen monteras. Finns det exvis
Ola78: En ångbroms anpassar sig efter fuktigheten i luften det är därför den passar bättre i utrymmen som inte är konstant uppvärmda men även i vanliga byggnader också. Ta och googla på Isover Vario så kommer du hitta mer information om den.
Ved?: Min murstock står vid ytterväggen, det är där ytter väggen stöter mot murstocken.
noone70: ja det undrar jag oxå... Det kanske behövs en luftspalt? Någon som vet?
d_j: [citat] På min täljstenskamin är det inga problem att lyfta bort alla stenar. Brukar ju gå att göra så på alla ifall man måste byta stenar eller flytta kaminen.
gaia: [citat] ach ja, det är dom dubbla pinnarna som är fel? .... :) Ledstången satt ju fäst på dom så det såg ut att dom behövdes :) gaia
Polygam: SVAR: Har pratat med en del plattsättare nu; Det är inte ovanligt att man använder samma fog i badrummet som på altanen, förutsatt att det är en bra fog, ett bra märke ska klara utomhusklimat. Alltså ska de fina/dyra/bra märkena klara detta, tydligen. Alla fogar släpper igenom en del vatten, de bra håller vid minusgrader, dåliga (som min) eller gamla (+5 - 10år) kan spricka. Då får
Alexandersson_1: Hej! Jag ska också ha en platta på 15 x 8 m där ena delen kommer att vara carport och den andra delen verkstad. Jag tänker mest att det kommer att bli en del spill med värmen till carportsplattan. Jag förstår inte varför plattan (carports delen) skuile lyftas upp? Kommer du att ha isolering under carports delen? Det kommer jag att ha. För att inte få någon skillnad när cellplasten
gaia: [citat] egentligen enkelt att få det perfekt och snyggt men jagar man produktionskostnader så blir det billigare med en rak planka gaia
Bezt: Diffusionsöppen är om jag har förstått det rätt nästan alla matta färger(förutom plastfärg) och takfärg är ju oftast matt så den borde vara ganska öppen men det är fuktighet som de färgerna inte är så duktig på och det blir blåsor och färgsläpp. Orkar ni inte blästra så måla på och ta tag i problemet senare om det skulle uppstå.
nisslars: Jag ska byta panel på ett hus byggt 1973. Huset är ett radhus i två våningar. Panelen är delad mellan våningarna med en plåt och under plåten är en uteplats med tak. Den övre och undre panelen är alltså åtskilda och det är den övre som ska bytas. Mitt problem är att z-panelen är 105 mm bred och när jag har letat hittar jag bara 95, 120 och 145 mm. Är det någon som vet var jag
petersson79: Justerar han så lär han väl justera upp dem...
petersson79: Göra allt själv eller lejas bort? Men skulle tippa på att nånstans runt 800-990k är det troliga... Är så oerhört mycket man inte tänker på som kommer till... Och är huset såpass gammalt så är det nog troligtvis dags att byta ut all el med, kanske ytterli´gare 100k i runda slängar... Så runt en mille låter väl rimligt kanske...
Glufsglufs: Kan bli drygt att inte ha talat med styrelsen och sen banka sönder andra lägenheters ventilation. Samma fråga kan ha uppkommit från någon annan men fått avslag efter undersökning för att väggarna inte är starka nog. Vad om de som bor ovan/under får samma idé och skiter att snacka med styrelsen och väggen försvagas så pass så att det spricker/sätter sig. Hur som, ställer du till
Yrrol: I mitt blivande badrum så blir jag tvungen att bygga en extra vägg i ena hörnet då det går avloppsrör å annat upp till andra våningen. Först hade jag då tänkt göra lite käcka små fack/hyllor i denna vägg som man kunde ställa en blomma eller schampoflaskor på.. Men... nu funderar jag på om det inte vore fräckt att bygga in ett fiskakvarium istället. på något tätt vis.. Fast
KarinC: Det va ju inte så farligt. Tittade lite på undersidan, den verkar sitta som berget, typ murat fast den. Kanske inte ens går att få bort den i ett stycke? Vad kostar en ny i marmor, eller ännu hellre något annat, gärna en lite mörkare stensort. tips mottaget gärna :)
SBH: två timmar på byggmax. fint virke om man vill bygga något med runda former. beställa paket från beijer, dom får retur på 10-15 regler stor skillnad.
kia2: Inga svar. Hmmm. Tänkte iallafall berätta vad jag har gjort. Jag var förbi ett byggvaruhus och ställde lite frågor där. Blev rekommenderad att ha 45 x 45 reglar. Men han tyckte inte att jag skulle ha tryckta eftersom det är på en inglasad balkong. Obehandlat trä blev jag rekommenderat - och sen sa han att man kunde behandla träet efteråt. Som horisontellt virke blev jag rekommenderad
Helioz: Beror på vilken livslängd du ha ut från virket. Råspånt klarar det men kommer att gråna ganska snabbt och se tråkigt ut men kommer hålla minst 5-10 år skulle jag gissa på, se till bara att den inte vilar mot någon betongyta och att allt vatten kan rinna av. Gå även upp till 22x95 så håller det längre. Om du kör på råspånt så limma ihop bräderna med trälim för utomhusbruk
Fröberg: Hej, Ska bygga en altan så fort snön och tjälen går ur backen. Jag har tänkt att ha ett eller flera segeltak. Hur gör jag rejäla fästpunkter i marken som klarar ett segel på 15-20 kvm? Jag har hyrt en grävare tills nästa helg för diverse markarbeten samt för att gräva hål för plintar. Det lär krävas något rejält i backen, hur vad ska jag göra?
mindz: japp det var precis så jag menade, tack för det ...blir ett välda räknande :)
JeRo: Se där, då kanske jag ska ta och göra som ni tycker, ska inte svära på att min bekant har nobelpris i snickra. //JeRo
Emilestjernlof: Hejsan! Håller på med en lägenhetsrenovering där jag står inför beslutet att mura in en slags insats, där man då kan koppla på en mekanisk fläkt som sedan kan blåsa ut den varma luften och därmed värma hela lägenheten mycket snabbt och mycket effektivt. DOCK är den katastrofalt ful jämfört med en helt vanlig murad öppen spis. Och man är begränsad till tillverkaren när det
Stefan Bengtsson: [citat] Så upplever jag det också. Däremot använder jag centreringsgrunkorna som följde med dosfräsarna för att lyckas mäta till centrum i dosorna. Det går såklart lika bra att tillverka egna centreringsprylar, iden är att mäta till centrum av dosan.