15 817 läst ·
25 svar
16k läst
25 svar
Åtgång finja finbetong.
Sida 1 av 2
Lägenhetsfixare
· Dalarna
· 24 inlägg
Tjena. Tänkte gjuta in slang till golvvärme i hallen nästa helg. Men jag har sökt och sökt efter hur mycket jag behöver men hittar det inte någon stans. Jag va och prata med en av killarna som jobbar på järnaffären där jag förmodligen kommer köpa cellplast, armeringsnät, finbetong och flytspackel. Han visste inte säkert han heller men trodde att det skulle gå åt 13st säckar till mina 4m² på 50mm tjockt. Jag har såklart kollat på finjas hemsida men det står det bara hur mycket det går åt när man gjuter i rör. Samma info han hade i affären. Länk.
Det jag vill veta är: Hur många liter finbetong går det åt per m²/mm.
Skulle vara kul att sen en länk där det står. Och skriv gärna hur ni hittade svaret.
Tack på förhand mvh Micke.
Det jag vill veta är: Hur många liter finbetong går det åt per m²/mm.
Skulle vara kul att sen en länk där det står. Och skriv gärna hur ni hittade svaret.
Tack på förhand mvh Micke.
Jag brukar räkna 13 liter per säck och det har stämt bra
4 x 0,05 =0,2 200 liter
200 /13 = 15 säckar
4 x 0,05 =0,2 200 liter
200 /13 = 15 säckar
En säck på 25 kg blir ca 13 liter färdigblandad betong. Till ditt golv behövs alltså 400*0,5/13=15,4 säckar. Alltså 16 säckar.
En mm per m² blir 0,01*100=1 liter. Det motsvarar 25/13=1,92 kg torrbetong. Till ditt golv behövs alltså 4*50=200 liter, dvs 200*1,92=384 kg. I säckar räknar blir det 384/25=15,4 säckar. 16 säckar igen
En mm per m² blir 0,01*100=1 liter. Det motsvarar 25/13=1,92 kg torrbetong. Till ditt golv behövs alltså 4*50=200 liter, dvs 200*1,92=384 kg. I säckar räknar blir det 384/25=15,4 säckar. 16 säckar igen
Lägenhetsfixare
· Dalarna
· 24 inlägg
4m² x 0,05meter djup = 0,2 m3 liter = 200 liter.
200 liter / 13 liter säcken = 15,4 säckar = 16st säckar. För att förtydliga.
Tur att man har er som kan det "lilla" jag inte kan. ☺
Tack så mycket. Då vet jag att jag ska köpa 16st säckar finbetong och 3st säckar flytspackel vilket borde räcka för ca 1cm spckel.
200 liter / 13 liter säcken = 15,4 säckar = 16st säckar. För att förtydliga.
Tur att man har er som kan det "lilla" jag inte kan. ☺
Tack så mycket. Då vet jag att jag ska köpa 16st säckar finbetong och 3st säckar flytspackel vilket borde räcka för ca 1cm spckel.
Lägenhetsfixare
· Dalarna
· 24 inlägg
Tycker ni det är värt att åka till byggmax tur och retur = 9mil? Då det kostar ca 400kr mindre där än på lokala bygghandeln? Då har jag ändå rabatt där via jobbet, men det är dyrt ändå.
Dom har cellplast, armeringsmatta, finbetong och flytspackel på byggmax också.
Bra eller anus som det brukar kallas. Skulle ni gjort det?
Dom har cellplast, armeringsmatta, finbetong och flytspackel på byggmax också.
Bra eller anus som det brukar kallas. Skulle ni gjort det?
Lägenhetsfixare
· Dalarna
· 24 inlägg
Är en vecka för lite för betongen att brinna innan man kan slänga på spacklet? Eller måste man vänta 2 veckor?
Sen mellan spacklingen och klinker räcker väll en vecka?
Sen mellan spacklingen och klinker räcker väll en vecka?
Slipsats kan vara lämpligt istället för fin/grovbetong. Då kan du gå vidare inom några dagar med flytspackel och egentligen kan du gjuta upp helt med slipsatsen och skippa flytspacklet direkt.
Vi har kört med Maxit Fibre Flow 4310 (heter väl Weber nånting nuförtiden) när vi flytit. Billigt och helt ok för privatpersoner. Max tjocklek är väl 50 mm. Torkar dock långsamt 1 vecka/ cm om man ska lägga matta/tätskikt, men kan användas relativt snart vid plattläggning utan tätskikt (som i hall).
Slipsats är ju ett bra alternativ - det kan man väl bygga mer och ligger väl några tior lägre i pris jämfört 4310 har jag för mej.
Slipsats är ju ett bra alternativ - det kan man väl bygga mer och ligger väl några tior lägre i pris jämfört 4310 har jag för mej.