Tjena. Tänkte gjuta in slang till golvvärme i hallen nästa helg. Men jag har sökt och sökt efter hur mycket jag behöver men hittar det inte någon stans. Jag va och prata med en av killarna som jobbar på järnaffären där jag förmodligen kommer köpa cellplast, armeringsnät, finbetong och flytspackel. Han visste inte säkert han heller men trodde att det skulle gå åt 13st säckar till mina 4m² på 50mm tjockt. Jag har såklart kollat på finjas hemsida men det står det bara hur mycket det går åt när man gjuter i rör. Samma info han hade i affären. Länk.

Det jag vill veta är: Hur många liter finbetong går det åt per m²/mm.

Skulle vara kul att sen en länk där det står. Och skriv gärna hur ni hittade svaret.

Tack på förhand mvh Micke.

Där blir väl 23 liter per säck. Bara att räkna.

Jag brukar räkna 13 liter per säck och det har stämt bra
4 x 0,05 =0,2 200 liter
200 /13 = 15 säckar

En säck på 25 kg blir ca 13 liter färdigblandad betong. Till ditt golv behövs alltså 400*0,5/13=15,4 säckar. Alltså 16 säckar.

En mm per m² blir 0,01*100=1 liter. Det motsvarar 25/13=1,92 kg torrbetong. Till ditt golv behövs alltså 4*50=200 liter, dvs 200*1,92=384 kg. I säckar räknar blir det 384/25=15,4 säckar. 16 säckar igen ;)

4m² x 0,05meter djup = 0,2 m3 liter = 200 liter.
200 liter / 13 liter säcken = 15,4 säckar = 16st säckar. För att förtydliga.

Tur att man har er som kan det "lilla" jag inte kan. ☺

Tack så mycket. Då vet jag att jag ska köpa 16st säckar finbetong och 3st säckar flytspackel vilket borde räcka för ca 1cm spckel.

Fel av mig blev en tvåa istället för en etta. Ett tips köp gärna en eller två säckar förmycket, inte kul att stå där och du behöver en halv säck till. Och man får ju lämna tillbaka oöppnade säckar.

Tycker ni det är värt att åka till byggmax tur och retur = 9mil? Då det kostar ca 400kr mindre där än på lokala bygghandeln? Då har jag ändå rabatt där via jobbet, men det är dyrt ändå.
Dom har cellplast, armeringsmatta, finbetong och flytspackel på byggmax också.

Bra eller anus som det brukar kallas. Skulle ni gjort det?

Anus. Jag brukar handla allt på samma byggaffär har konto och får då löpande rabatt, ligger nu på 10%. Visst man kanske förlorar några kronor på vissa saker man jag tror man tjänar på det i slutändan.

tid är pengar.

En liten brasklapp:
Tänk på att betong behöver en massa tid för att brinna/krympa innan man kan jobba vidare. Flytspackel brinner snabbare. Rapid-flytspackel ännu snabbare.

Är en vecka för lite för betongen att brinna innan man kan slänga på spacklet? Eller måste man vänta 2 veckor?

Sen mellan spacklingen och klinker räcker väll en vecka?

Har hört att man ska vänta ett halvår när man gjutit med betong. Lite overkill säkert men en vecka kan du nog inte få nån seriös att säga att det är ok.

B
gjuter du med färdigpåse grov eller fin så kan man glömma bort det där med vänte tid. blir inte så hög kvalitet på sådan gjutning

Slipsats kan vara lämpligt istället för fin/grovbetong. Då kan du gå vidare inom några dagar med flytspackel och egentligen kan du gjuta upp helt med slipsatsen och skippa flytspacklet direkt.

Vi har kört med Maxit Fibre Flow 4310 (heter väl Weber nånting nuförtiden) när vi flytit. Billigt och helt ok för privatpersoner. Max tjocklek är väl 50 mm. Torkar dock långsamt 1 vecka/ cm om man ska lägga matta/tätskikt, men kan användas relativt snart vid plattläggning utan tätskikt (som i hall).

Slipsats är ju ett bra alternativ - det kan man väl bygga mer och ligger väl några tior lägre i pris jämfört 4310 har jag för mej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.