Hej!

Skall riva en bit av hjärtväggen, 2,4m..
Har räknat ut en balk på moelvens hemsida som anger måtten:

90x225
BALKENS SPÄNNVIDD: 2400mm
ERF. UPPLAG.LÄNGD: 43mm
NEDBÖJNING: 4mm
LAST PELARBERÄKN: 18,2kN
BALKVIKT: 23kg

Vilken dimension på stolparna är "minimum"? Klarar jag mig med 45x90 "vanliga" reglar? De kommer att förankras i befintliga väggar..

• balken.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för länken mathias, men tyvärr var den inte mycke till hjälp... Helt andra förutsättningar hos den ts än hos mig.. Jag har sökt endel men inte hittat ngt relevant tyvärr, därför ställde jag en egen fråga:)

Vad håller en 45x95 för? Står den lös så klarar den väl inte mer än knappt 250-300kg eller? Inbyggd/förankrad i vägg så fixar den ju mera, men hur mycket?

Jag har ju inte så hemskt hög belastning (styvt 18kN) och endast 2.4m..

Vet att du är en klippa mathias, har du någon tanke direkt ang 45x90 och 18kN.

Föresten, blir den 18kN/2, dvs 9kN per stolpe? (runt 900kg/stolpe???)

Redigerat:
2 st 45x95 eller om du sätter plywood eller OSB på båda sidor 1 st 45x95. På högkant är den 4 ggr så styv.
Det är bara på känsla den dimensioneringen.

Protte

Låter ok..

lite "slabbigt" räknat får jag det till att en 45x95 håller för ca 2,4ton om den står i en vägg... ok?? (givetvis beroende på kvalite på virke osv..

Den ena kommer att kläs OSB på ena sidan, gips på andra sidan, den andra stolpen kommer att skruvas/bultas och limmas i ytterväggen.

SLutsats: Det borde bli ok med 45x95 att bära upp limträt med?

Mvh

kolla balkberäknigsprogrammet på www.moelven.se
Du väljer vilken del du vill beräkna och sätter lite förutsättningar och programmet ger förslag på dimensioner.

Beräkningsprogrammet kan bara räkna på fritt stående stolpar, inte de som ligger i vägg/förankrade..??

När en stolpe "brister" så gör den väl det pga att den "böjs", vilket den får ganska svårt att göra om den är bultat i en vägg? korrekt?

Mvh

Har du brist på plats eller vill du ha en billig lösning?

Som MathiasS skrev i tråden som länkades till ovan: "Hemmafixarens gyllene regel i dessa fall är att överdimensionera så man inte känner sig osäker på om det håller"

Har du plats och råd kör enligt beräkningsprogrammet för fritt stående stolpar så har du marginaler på din sida. Ett annat alternativ är att kosta på 90x90 limträ. Tänkte igenom hur du ska ta upp lasten från stolparna i golvet/bjälklaget?

Jag har platsbrist.. Om jag hade haft utrymmet skulle jag självklart kört på 90x90 limträ enl moelven.

OM det är i underkant och rent av vanskligt att köra 45x95 skruvlimmat så ska jag givetvis försöka tänka om..

Ang golvbjälklaget så kommer stolparna att stå över bef. golvreglar som i sin tur vilar på betongbalk under huset.

dennisson skrev:
Tack för länken mathias, men tyvärr var den inte mycke till hjälp... Helt andra förutsättningar hos den ts än hos mig.. Jag har sökt endel men inte hittat ngt relevant tyvärr, därför ställde jag en egen fråga:)

Vad håller en 45x95 för? Står den lös så klarar den väl inte mer än knappt 250-300kg eller? Inbyggd/förankrad i vägg så fixar den ju mera, men hur mycket?

Jag har ju inte så hemskt hög belastning (styvt 18kN) och endast 2.4m..

Vet att du är en klippa mathias, har du någon tanke direkt ang 45x90 och 18kN.

Föresten, blir den 18kN/2, dvs 9kN per stolpe? (runt 900kg/stolpe???)
Jag förstår att du inte får ett exakt svar på din fråga men givet din last på 1,8t så kan man ju gissa lite. Vad gäller siffrorna så var det Matti-75 som var en klippa - han kanske kan ta fram siffror för en 45x95 också. Lite mer handfast då - så här gjorde jag:

http://www.byggahus.se/forum/byggma...-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html

Bildlänkarna har pajat i någon forumkonvertering men länkarna är korrekta och bilderna finns kvar. Jag gissar att detta är väldigt likt ditt lastfall. Några år av empiriska tester har visat att nedböjningen stämmer bra med ursprunglig dimensionering och ingenting har brakat ihop....;)

Mikael_L
Enligt traguiden.se har en 2,4 meter ostagad 45x95 en max knäcklast i styva ledden på 13,43kN.
I veka riktningen en bråkdel av detta.

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458

Den veka riktningen blir oerhört mycket starkare när den byggs in i vägg, men i styva riktningen tror jag inte att man har så väldigt mycket att tillgodoräkna sig för att man skruvar fast gipsskiva på platten.

Tar du konstruktionsvirke, t.ex. C24/K24 får du iofs mer styrka.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Den veka riktningen blir oerhört mycket starkare när den byggs in i vägg, men i styva riktningen tror jag inte att man har så väldigt mycket att tillgodoräkna sig för att man skruvar fast gipsskiva på platten.

Tar du konstruktionsvirke, t.ex. C24/K24 får du iofs mer styrka.
Även i styva riktningen ökar bärförmågan ordentligt om den blir korrekt stagad.
Den måste isf stagas i bägge riktningarna.
Om detta går i TSs fall vet jag inte. Vet inte tillräckligt helt enkelt om de omgivande konstruktionerna.

"MINSTA ERFODERLIG. UPPLAGSLÄNGD"

Är det minsta måttet på den del på "stolpen" som möter den nya balken?

I mitt fall 43mm? En 45x95 möter ju detta med råge, men så enkelt kan det väl inte vara? Jag har kommit fram till att jag kommer att sätta en 90x90 limträstolpe på ena sidan och en 45x95 på andra sidan där den "breda" delen kommer att skruvas och limmas i väggen. Således kommer balken att vila "längdmässigt" på 45mm och stolpens bredd kommer att vara nära balkens bredd. Jag kommer nog att sätta ett kraftigt vinkeljärn mellan stolpen och balen oxå, för att minimera "glidrisk". Kommentarer?

Jag har inte tabellerna med mig hem idag. Jag ska försöka räkna på det imorgon bitti.

Mikael_L
dennisson skrev:
"MINSTA ERFODERLIG. UPPLAGSLÄNGD"

Är det minsta måttet på den del på "stolpen" som möter den nya balken?

I mitt fall 43mm? En 45x95 möter ju detta med råge,
Ja, med 2 mm råge då ... :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.